האם מעסיק יכול לפטר עובד סתם כך?

תוכן עניינים

כל מה שקשור ביחסים המורכבים בין עובדים ומעסיקים מעוגן בחוק תחת המטרייה של "דיני עבודה". למעשה, דיני העבודה מכילים מערכת מורכבת של חוקים ותקנות, שנועדו להגן על זכויות העובדים ולהבטיח יחס הוגן מצד המעסיקים. אחת הזכויות הבסיסיות ביותר של עובדים היא הזכות לביטחון תעסוקתי, כלומר מעסיק לא יכול פשוט לפטר עובד "סתם ככה". בואו להבין מה זה בעצם אומר.

 

דיני העבודה

בישראל קיימים דיני עבודה אשר מגדירים את היחסים בין עובדים ובין המעסיקים. בהתאם, חוקים העבודה קובעים את הזכויות והחובות הבסיסיות של מעסיקים ועובדים. כמו כן, החוק מחייב מעסיקים לספק לעובדיהם חוזה עבודה בכתב, המתאר את תנאי יחסי העבודה, לרבות חובות העבודה, פיטורים, השכר ושעות העבודה של העובד.

 

חוקי פיטורים

לפי דיני העבודה, מעסיק אינו יכול לסיים את העסקתו של עובד ללא סיבה מוצדקת, ועליו לפעול לפי נהלים מוגדרים ומסודרים בעת סיום העסקתו של עובד. בנוסף, הסיבות לסיום העסקת עובד עשויות לכלול ביצועים גרועים בעבודה, התנהגות לא הולמת, וכן סיבות לגיטימיות אחרות.

 

הליך פיטורים חוקי

במידה ומעסיק מעוניין לסיים את העסקתו של עובד, עליו למסור לעובד תחילה הודעה בכתב על כוונתו לסיים את עבודתו, תוך ציון הסיבות לסיום העסקה והמועד בו תסתיים העסקה. משך תקופת ההודעה המוקדמת יהיה תלוי באורך השירות של העובד, כאשר לעובדים שעבדו בחברה תקופות ארוכות יותר נדרשות תקופות הודעה מוקדמות יותר.

 

מתן פיצויים

בנוסף לתקופת ההודעה המוקדמת, מעסיק עשוי להידרש לשלם לעובד פיצויי פיטורים, המחושבים לפי משך ותק ושכרו של העובד המפוטר. כמו כן, החוק מחייב שעובד שעבד בחברה למעלה משנה, יהיה זכאי לפיצויי פיטורים עם סיום עבודתו.

 

אפשר לפטר בלי הודעה מוקדמת?

חשוב לציין כי ישנם מצבים מסוימים בהם מעסיק יוכל לסיים את העסקתו של עובד ללא הודעה מוקדמת או פיצויי פיטורים. לדוגמה, אם יתברר שעובד עסק בהתנהגות בלתי הולמת חמורה, כגון גניבה או אלימות במקום העבודה, ייתכן שהמעסיק יוכל לסיים את עבודתו ללא הודעה מוקדמת או פיצויי פיטורים.

 

אפשר לערער

לפי החוק, לזכותם של העובדים עומדת האפשרות לערער על החלטת הפיטורים. במידה והעובדים המפורטים סבורים שסיבת הפיטורים אינו מוצדקת או שהפיטורים נעשו באופן לא חוקי, ניתן לערער על ההחלטה. כמו כן, הם יכולים לעשות זאת באמצעות הגשת תביעה לבית הדין לעבודה, שבסמכותו להורות למעסיק להחזיר את העובד לעבודה או לתת פיצויים בגין הפיטורים שנעשו לא כחוק.

 

לסיכום – אי אפשר לפטר סתם ככה

חשוב להבהיר – מעסיקים לא יכולים פשוט לפטר עובד "סתם ככה". בהתאם, עליהם לפעול לפי נהלים מסוימים בעת סיום העסקתו של עובד ולספק סיבה ראויה לפיטורים. כמו כן, עובדים בישראל זכאים לביטחון תעסוקתי ולזכויות והגנות מסוימות על פי חוק, המשמשות להבטחת יחס הוגן במקום העבודה.

לפטר עובד

עורך דין מחויך
ייעוץ חינם עם עורך דין

המידע על מערכת המשפט הוא אינסופי. אם אינכם בטוחים לגבי סוגייה משפטית, צרו קשר וקבלו ייעוץ חינם עם עורך דין מנוסה!

מידע נוסף
חובת לבישת חליפה בבית משפט

כאשר מדובר בעורכי דין, כללי לשכת עורכי הדין (מדי משפט) מחייבים את עורך הדין, כאשר הוא מופיע בבית משפט, ללבוש "מדי משפט" שכוללים – חולצה

האם יש השפעה כלכלית במשפט מתומלל

תמלול הקלטות מסוגים שונים משפיעות הן בהכרעת הדין, והן כשימוש לפרוטוקול המכסה מבחינה משפטית. במאמר הבא לעסוק ונעמיק בשאלות כמו: איך הקלטות יכולות להטות את

4 שלבים לתביעות נגד משרד הביטחון

כשמדובר בהגשת תביעה נגד משרד הביטחון, ישנם כמה שלבים שכל אחד צריך לעבור. לפני שנתחיל בפירוט, חשוב לנו לציין כי זהו תהליך שעלול לקחת זמן

האם משרד פרסום נחשב כהוצאה מוכרת?

בעלי עסקים וחברות נדרשים לעמוד בלא מעט חובות: הם צריכים לדווח באופן קבוע לרשויות המס ולשלם מיסים, צריכים לעבוד על פי תקנות וכללים אדמיניסטרטיביים, להגיש