דמי מזונות בהליך חדלות פרעון

תוכן עניינים

האם אדם שחייב בתשלום דמי מזונות בהליך חדלות פירעון מפסיק לשלם אותם במהלך תקופת ההחזר?

האם ניתן לקצוב סכום שונה לדמי המזונות לאורך התקופה?

והאם מתן דמי המזונות לא מסכן את סכום ההחזר החודשי שהחייב אמור לעמוד בו?

 

החזר חובות לחדלי פירעון

הליך חדלות פירעון מבטל את החופש הכלכלי של החייב לחלוטין. במסגרת ההליך מתרחשת הקפאת כל הליכי הגבייה הקודמים שהופעלו נגד החייב ומכאן שהוא לא אמור לשלם את חובותיו לנושים, אלא לקופה מרוכזת בלבד הנקראת קופת הנשייה. ברגע שהחייב יגיע לסכום שנקבע לו, הכספים שנמצאים בתוך הקופה יחולקו לנושים, על פי סדר חלוקה שנקבע בחוק.

 

דמי מזונות – תשלום שאין לגביו הקפאה

אחד התשלומים הבודדים שחייבים עדיין מחויבים לשלם הוא דמי מזונות. במהלך חדלות הפירעון, מקציבים את סכום המזונות שהחייב אמור לשלם לאורך התקופה. על פי החוק החדש, גם זכאים למזונות יכולים להגיש תביעה למזונות בשלב זה, כדי להבטיח שהזכאות שלהם נשמרת.

 

איך מגנים על הזכאות לדמי מזונות?

כל אדם שזכאי לתשלום מזונות וקיבל פסק דין על כך מבית המשפט למשפחה, אמור לקבל אותם כסדרם, ללא קשר להליך חדלות הפירעון. אם כלפי החייב (אב הילדים) קיים צו פתיחת הליכים, המערכת תודיע על כך לזכאים והם יצטרכו להגיש את פסק הדין שקיבלו כדי להוכיח את זכאותם. בדרך כלל, בית המשפט דורש לכך את תגובת החייב לפני שיקבל החלטה בנושא.

סעיף 179 לחוק המסדיר את דמי המזונות, מדגיש שזהו סעיף שמתייחס רק לחייב בודד (כלומר אדם פרטי ולא חברה או תאגיד). אם היה חוב מזונות לפני מתן צו פתיחת ההליכים, הממונה יורה על העברת סכום קבוע לזכאי מידי חודש. סכום זה יילקח מההכנסה השוטפת של החייב מעבודתו או מאחד הנכסים שנמצאים בקופת הנשייה. את סכום זה החייב ישלם עד סיום ההליך.

אם מתגלה שקיים חוב מזונות רק לאחר שניתן צו פתיחת הליכים, הנאמן שאחראי על ההליך מול החייב יפנה לבית המשפט כדי להסדיר את סכום המזונות. ברגע שניתן לחייב הפטר, בית המשפט יצטרך לעמוד מחדש על הסכום, לפני שיספק את צו השיקום הכלכלי, החלק הסופי בהליך חדלות הפירעון.

 

האם ניתן להפחית את דמי המזונות?

למרות שבית המשפט לא מעוניין לפגוע בהחלטות בית הדין למשפחה לגבי סכום המזונות, ישנם הרבה מקרים שבהם הסכום שנקבע, הופך לבלתי אפשרי לחייב המוכרז כחדל פירעון. אם הנאמן ובית המשפט סוברים שהמציאות הכלכלית של החייב לא תאפשר לו לעמוד בדמי המזונות, יוחלט להפחית אותם לאורך ההליך.

 

סכום המזונות המינימלי לחדלי פירעון

המטרה של בית המשפט היא לאזן בין הזכויות של החייב לזכויות של הזכאים למזונות, מבלי לזנוח את הזכויות של כל הנושים במסגרת ההליך. יחד עם זאת, משרד המשפטים מקציב סכום מינימלי של 1,500 ₪ לילד עד 4 ילדים במשפחה ו-1,300 ₪ עבור כל ילד נוסף. הממונה (בית המשפט או הוצאה לפועל) לא יכול להגדיל את הסכום הזה, אלא רק להפחית אותו.

ניתן גם לערער על החלטות בדמי מזונות ולהגיש בקשה לקציבה מחודשת לאחר ההפטר. להתייעצות בסוגיה, תוכלו לפנות אל עורך דין דנה פלד ולקבל ייעוץ מקצועי.

 

 

מטבעות

עורך דין מחויך
ייעוץ חינם עם עורך דין

המידע על מערכת המשפט הוא אינסופי. אם אינכם בטוחים לגבי סוגייה משפטית, צרו קשר וקבלו ייעוץ חינם עם עורך דין מנוסה!

מידע נוסף
השלבים בהליך פשיטת רגל

אז היכן מתחילים? אם נדמה לכם שהגרוע מכל קרה ואתם נאלצים לפשוט רגל, כדאי כבר עכשיו להסתייע במשרד עו"ד פשיטת רגל מומלץ. חובה לזכור שללא

מחיקת חובות – יש דבר כזה?

התשובה לשאלה הזו היא חיובית, החוק הישראלי מאפשר לעיתים לפטור חייב מחובותיו בהליך שמכונה "מחיקת חובות". יש לזכור שמחיקת חובות היא סופו של הליך ארוך

היתרונות בכניסה להליך חדלות פירעון

הליך חדלות פירעון אינו מיועד לכל האנשים השרויים במצוקה כלכלית, אך עבור חלקם, ההליך יכול לחסל באופן חוקי רבים מהחובות. בסוף התהליך, החייב יופטר ובכך

איך להגיש חדלות פירעון לאדם פרטי

חוק חדלות הפירעון ושיקום כלכלי הוא החוק שמסדיר את תהליכי חדלון הפירעון במדינת ישראל. תהליך חדלות הפירעון הוא מה שמכונה פשיטת רגל, תהליך שבו מפרקים

מה התהליך של איחוד תיקים בהוצאה לפועל?

תהליך איחוד תיקים בהוצאה לפועל מספק גישה מובנית ושיטתית לחייבים המתמודדים עם ריבוי חובות ופעולות משפטיות. תהליך זה מאפשר לחייבים לשלב תיקים שונים התלויים ועומדים