הפרת הסכם הלוואה – מהם הצעדים שחובה לעשות

תוכן עניינים

במאמר הבא נציג ונפרט מהו הסכם הלוואה, מהן החובות שחלות עליו ולבסוף מהן ההשלכות השונות של הפרת הסכם הלוואה בהתאם לדיני החוזים הכללים ובהתאם להוראות החוק הספציפיות המתייחסות להסכמים הקשורים בהלוואות.

הסכמי הלוואות נחשבים למורכבים ומסובכים יותר, כאלו המצריכים ידע ושליטה במגוון של חוקים, הנחיות, תקנות ופסקי דין שונים זאת מאחר והסכמי הלוואות נפוצים מאוד ונערכים במגוון רחב של תחומי משפט כמו: דיני משפחה, מקרקעין, דיני עבודה ועוד.
לכן אם ערכתם הסכם הלוואה שהופר מצידו השני של ההסכם חשוב שתדעו מהי דרך הפעולה הנכונה ומהן הזכויות המגיעות לכם.

 

מהו הסכם הלוואה?

אז כמו שכבר נכתב, הסכמי הלוואה נערכים בגוון רחב של תחומים ונושאים מחי היום יום, למשל בהסכמי גירושין, הלוואה לרכישת דירה, לימודים, פתיחת עסק, ייבוא סחורות וכו'.
הסכמי הלוואה הן דבר נפוץ ביותר, ושכיחותו עלתה בתקופה זו אנשים רבים לוקחים הלוואות מהגופים השונים (בנק, מקום עבודה, חברים, משפחה, גופים חוץ בנקאיים ועוד).
על מנת שתוקפו של הסכם ההלוואה יהיה משפטי ומחייב הוא חייב לעמוד בעקרונות המנחים של דיני חוזים הנוגעים לכל חוזה למעשה, ובנוסף עליו למלא אחר התנאים הספציפיים החלים על ההסכמים מהסוג הספציפי הזה.

על החוזה לקיים התקשרות חוזית בין שני הצדדים, ולהעלות את ההסכם על כתב שעומד בקריטריונים הבאים: הצעה וקיבול, גמירות דעת ותמורה. על התמורה להיות חוקית ויש לכתוב את תאריך פירעונה בהסכם. יש לפרט בהרחבה את תנאיי ההלוואה ולהביא לידי ביטוי את רצונם של שני הצדדים למלא ולבצע את הוראות ההסכם.
הסכם הלוואות שלא יעמוד בקריטריונים שציינו מעלה עשוי להיות מבוטל מעיקרו. הסכמים כאלו מומלץ תמיד לעשות בעזרת עורך דין מסחרי.

 

באילו חובות על ההסכם לעמוד?

תחילה, בחובת הגילוי- הצד המלווה צריך בצורה גלויה ליידע את הלווה ברור את הסכום כולל ריביות ותוספות אחרות הוא יצטרך לשלם.
זכות העיון- המלווה צריך לשלוח טיוטה ללווה זמן סביר לפני מעמד חתימת ההסכם שנקבע.
מתן התראה- הצד מלווה מחויב לתת לצד המלווה התראה מוקדמת לפני שהוא מבצע פירעון מוקדם.
תום לב- עיקרון מנחה וחשוב בדיני חוזים ככלל, לפיו נדרש משני הצדדים לפעול לאורך כל הדרך בתום לב ובצורה ישרה.

 

השלכות הפרת ההסכם:

ישנן 2 סוגים של הפרת החוזה, הראשונה היא שאחד הצדדים לא ממלא את חלקו בהסכם.
סוג ההפרה  השנייה היא הפרה יסודית. שפרושה שכל אדם סביר לא היה חותם על ההסכם אם היה יודע שההסכם יופר ולאילו תוצאות ההפרה הזו תגרום, או הפרה שכתוב בפורש בסעיפי ההסכם שהיא יסודית.
הצד שנפגע כתוצאה מהפרת ההסכם רשאי לתבוע את הצד המפר ולבקש מבית המשפט את אכיפת ההסכם או את ביטולו. בנוסף לכך לצד הנפגע יש את הזכות לתבוע פיצויים כספיים.

 

דולרים

עורך דין מחויך
ייעוץ חינם עם עורך דין

המידע על מערכת המשפט הוא אינסופי. אם אינכם בטוחים לגבי סוגייה משפטית, צרו קשר וקבלו ייעוץ חינם עם עורך דין מנוסה!

מידע נוסף