הפשרת קרקעות חקלאיות – איך מתבצע התהליך

תוכן עניינים

קרקע חקלאית היא בין הקרקעות הזולות ביותר לרכישה, היות שהשימוש בה מוגבל ואינו מאפשר הפקת רווח בהיקפים משמעותיים.

מסיבה זו, בעלי קרקעות ולעיתים גם רשויות התכנון במדינה, פועלים על מנת לשנות את ייעודה מייעוד חקלאי לייעוד לטובת מגורים, תעשיה או מסחר.

הליך הפשרת הקרקע עובר דרך מסלול הכולל מספר שלבים.

 

מהי הפשרת קרקע חקלאית

הפשרת קרקע חקלאית הוא מונח המתייחס לשינוי ייעוד הקרקע משימוש לטובת חקלאות, אשר מאפשר אך ורק שתילת יבול, לעבר שימוש המאפשר בנייה לצרכי מגורים, תעשייה או מסחר. הליך הפשרת קרקעות חקלאיות יכול שייעשה על ידי בעל הקרקע למול רשויות התכנון. עורך דין שמעון האן, הוא עורך דין בעל ניסיון בייצוג בעלי קרקעות מול רשויות התכנון.

יחד עם זאת, פעמים רבות הצד אשר יוזם את הפשרת הקרקעות הוא דווקא המדינה, אשר רואה בקרקע הזדמנות להרחיב את מצאי הקרקעות למגורים. זאת מאחר שמדינת ישראל היא מדינה קטנה בעלת אוכלוסייה הולכת וגדלה, ומצאי הקרקעות הקיים מתקשה להכיל את הביקוש לקרקעות למגורים.

 

הליך ההפשרה

הגורם שעל פיו נקבע ייעוד הקרקע הוא תכנית המתאר הנוגעת אליה. על מנת להפשיר קרקע חקלאית לטובת ייעוד אחר, על בעליה להכין תוכנית חדשה עבור הקרקע ועליו להגיש אותה לוועדות התכנון. הציבור יכול להגיש התנגדות להפשרה ולתוכנית המוגשת על ידי בעל הקרקע והוועדה צפויה להכריע האם לאשר את התוכנית או לא.

וועדות התכנון, יכולות לאשר את התוכנית שהוגשה, אולם באפשרותן להפקיע חלק מהקרקע לטובת החזקה בשטח לשימוש ציבורי. שימוש ציבורי יכול לכלול הקמת כבישים, מבני ציבור או גינות משחקים.

 

אישור וחלוקה

לעיתים, התוכנית עשויה להתייחס למספר קרקעות, או שקרקע מסוימת תהיה בבעלות של מספר בעלים משותפים. במקרה כזה, על מנת להקצות לכל אחד מהבעלים את חלקו היחסי בקרקע, יבוצע הליך חלוקה של הקרקע.

 

היתרונות ברכישת קרקע חקלאית שעשויה עבור תהליך הפשרה

היתרון הגדול ברכישת קרקע חקלאית להפשרה, הוא פוטנציאל הרווח שבין עלות קניית קרקע חקלאית לשוויה לאחר ההפשרה. מימוש השווי אינו מחייב מכירה של הקרקע בתום הליך ההפשרה, וניתן גם לעשות בה שימוש לטובת השכרת מבנים למגורים או למסחר.

יחד עם זאת, מדובר ברכישה שיש בה ממד של הימור. קרקע חקלאית אשר אינה זוכה לאישור הוועדה לתכנון ובנייה להפשרתה, עדיין נותרת בידי בעליה, אולם ייתכן שיהיה עליו להמתין מספר שנים עד שייווצרו התנאים לשינוי ההחלטה. עם זאת, בשים לב להצטמצמות עתודות הקרקע במדינת ישראל, קיים פוטנציאל לא מבוטל להפשרת קרקעות המצויות בקרבת אזורי ביקוש.

 

הפשרת קרקע – לממש את הפוטנציאל בצורה נכונה

מי שבבעלותו קרקע חקלאית, או שהוא שוקל לרכוש קרקע שכזאת על מנת לקדם הליך של הפשרתה לבנייה למגורים, מסחר או תעשייה, נדרש לעשות זאת בצורה יסודית ומקצועית על מנת להגביר את סיכוייו לקבלת אישור מרשויות התכנון. המפתח לכך, הוא על ידי ייצוג של גורם משפטי המנוסה בליווי בעלי קרקעות בהליכי הפשרה.

איש משפט

 

עורך דין מחויך
ייעוץ חינם עם עורך דין

המידע על מערכת המשפט הוא אינסופי. אם אינכם בטוחים לגבי סוגייה משפטית, צרו קשר וקבלו ייעוץ חינם עם עורך דין מנוסה!

מידע נוסף
חובת לבישת חליפה בבית משפט

כאשר מדובר בעורכי דין, כללי לשכת עורכי הדין (מדי משפט) מחייבים את עורך הדין, כאשר הוא מופיע בבית משפט, ללבוש "מדי משפט" שכוללים – חולצה

האם יש השפעה כלכלית במשפט מתומלל

תמלול הקלטות מסוגים שונים משפיעות הן בהכרעת הדין, והן כשימוש לפרוטוקול המכסה מבחינה משפטית. במאמר הבא לעסוק ונעמיק בשאלות כמו: איך הקלטות יכולות להטות את

4 שלבים לתביעות נגד משרד הביטחון

כשמדובר בהגשת תביעה נגד משרד הביטחון, ישנם כמה שלבים שכל אחד צריך לעבור. לפני שנתחיל בפירוט, חשוב לנו לציין כי זהו תהליך שעלול לקחת זמן

האם משרד פרסום נחשב כהוצאה מוכרת?

בעלי עסקים וחברות נדרשים לעמוד בלא מעט חובות: הם צריכים לדווח באופן קבוע לרשויות המס ולשלם מיסים, צריכים לעבוד על פי תקנות וכללים אדמיניסטרטיביים, להגיש