חידוש רישיון הנהיגה

תוכן עניינים

חידוש רישיון הנהיגה הוא תהליך שכל נהג יעבור במהלך החזקת הרישיון. למעשה, מדובר בפעולה הכרחית שחייב לבצע כדי להמשיך לנהוג בכבישי ישראל כחוק. חידוש רישיון הנהיגה הינו תהליך חשוב שדילוג עליו אינו מומלץ כלל, שכן יכול להוביל להשלכות כבדות עבור הנהג.

 

מתי יש לחדש את רישיון הנהיגה

חידוש רישיון הנהיגה יתבצע, ככלל, אחת ל10 שנים, ביום הולדתו של מחזיק הרישיון. עם זאת, אוכלוסיות מסוימות יידרשו לחדש את רישיון הנהיגה שלהם תוך תקופה קצרה יותר.

 

נהגים חדשים

נהגים חדשים יידרשו לחידוש רישיון הנהיגה שלהם אחת לשנתיים.

 

נהגים מקצועיים ונהגים ותיקים

נהגים אלה יידרשו לחידוש רישיון הנהיגה שלהם אחת לחמש שנים.

 

נהגים שאינם רשומים במרשם האוכלוסין

מדובר לרוב בתושבים ארעיים במדינת ישראל או בעלי דרכון זר. במקרים אלו, חידוש רישיון הנהיגה יידרש אחת לחצי שנה. כמו כן, רישיון הנהיגה שיונפק להם לא יהיה קבוע כמו של אנשים שרשומים במרשם האוכלוסין.

 

 

מהו התהליך שיש לעבור בחידוש רישיון הנהיגה?

 

קבלתו של ספח התשלום

ראשית כל, אנשים שיידרשו לחדש את רישיון הנהיגה יקבלו ספח, לפיו יתבקשו לשלם את אגרת רישיון הנהיגה שבידיהם. שימו לב כי הספח יישלח אליכם בתקופה של עד חודש לפני פגות תוקפו של רישיון הנהיגה שלכם, כך שיהיה לכם דיי זמן לחדש אותו כראוי ועל פי חוק.

 

מה קורה אם לא קיבלתי את הספח?

אם למרות שהגיעה העת לחדש את רישיון הנהיגה שלכם,  לא קיבלתם את ספח תשלום האגרה עם רישיון הנהיגה הזמני שלכם, תוכלו לבצע בירורים בכמה דרכים.

ראשית, תוכלו לפנות למרכז המידע הארצי אותו ניתן להשיג במספר *5678. לחלופין, תוכלו לשלוח פניה מקוונת לרשות הרישוי, אותה ניתן למצוא באינטרנט. ככל שתבחרו, תוכלו גם להגיע ישירות למשרד הרישוי ולבצע בירור מול פקיד או להגיע לאחת מעמדות הרשיומט השונות הפזורות ברחבי הארץ. את מיקומן של עמדות הרשיומט ניתן למצוא בקלות באינטרנט באתר הממשלתי או באתר סופר – פארם.

 

 

חידוש רישיון נהיגה: ביצוע התשלום

לאחר ששילמתם את אגרת רישיון הנהיגה שנשלחה אליכם, יישלח אל כתובת המגורים המעודכנת שלכם, אליה גם הגיעה דרישת תשלום האגרה, רישיון נהיגה קבוע מפלסטיק. רישיון הנהיגה יגיע אליכם תוך 30 ימים.

עד שתקבלו את רישיון הנהיגה הקבוע, תקבלו לכתובת הדואר האלקטרוני שלכם רישיון נהיגה זמני אותו ניתן להדפיס.

 

איפה אפשר לשלם?

רשיומט

ניתן לשלם על חידוש רישיון הנהיגה בעמדות הרשיומט הפרוסות ברחבי הארץ.

 

תשלום במוקד הטלפוני של מרכז הפניות הארצי

ניתן לשלם על חידוש רישיון הנהיגה באמצעות פניה למוקד הטלפוני באמצעות כרטיס אשראי מול נציג שירות אנושי. כמו כן, עומדת לכם האפשרות לשלם את האגרה בדרך זו גם מול מענה ממוחשב שזמין עבורכם במשך 24 שעות ביממה. בהתאם לצורת התשלום, יתעדכן התשלום באופן מידי.

 

דואר ישראל

ניתן לשלם על חידוש רישיון הנהיגה בסניפי דואר ישראל השונים. עם זאת, חשוב שתשימו לב כי עדכון התשלום שהתבצע בדרך זו ייקח תקופה ארוכה יותר – עד 14 ימי עסקים. כמו כן, עליכם להגיע כשבידכם דרישת התשלום שקיבלתם בדואר.

 

תשלום בבנק

ניתן לשלם על חידוש רישיון הנהיגה בסניפי הבנקים השונים. שימו לב, כי בדומה לצורת התשלום בדואר ישראל, תידרשו להגיע עם דרישת תשלום אגרת רישיון הנהיגה שקיבלתם בדואר. כמו כן, עדכון התשלום דרך הבנק במערכות משרד התחבורה ייקח עד 14 ימי עסקים.

 

 

חידוש רישיון הנהיגה לאחר פסילת רישיון הנהיגה

אם נשלל רישיון הנהיגה שלכם, עליכם כמובן להמתין עד שתסיים תקופת השלילה.

 

פסילה על ידי בית המשפט

אם נפסל רישיון הנהיגה שלכם על ידי בית המשפט, עליכם להמציא טופס הפקדת רישיון, גזר דין וכתב אישום. כמו כן, עליכם להמציא את החלטת בית המשפט הרלוונטית, לפיה נפסל רישיון הנהיגה שלכם.

 

פסילה על ידי משרד הרישוי

אם נפסל רישיון הנהיגה שלכם על ידי משרד הרישוי, תקבלו אותו במשרד הרישוי בו נלקח רישיון הנהיגה שלכם.

 

פסילה על ידי משטרת ישראל

ככל שרישיון הנהיגה שלכם נפסל על ידי משטרת ישראל, תקבלו את רישיון הנהיגה בלשכת התנועה במשטרה.

 

קיומם של אמצעי תיקון

בהתאם לתקופת הפסילה בה חויבתם, אתם תדרשו בביצוע אמצעי תיקון לצורך חידוש רישיון הנהיגה. ביניהם, ביצוע מבחן עיוני – "תאוריה", מבחן מעשי – "טסט" ואף בדיקות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים – המרב"ד.

 

 

חידוש רישיון הנהיגה עבור נהגים שהגיעו לגיל 60

הגעתם לגיל 60 ונתבקשתם לחדש את רישיון הנהיגה שלכם? בכפוף לאמור לעיל, תתבקשו לבצע בדיקות רפואיות כתנאי לחידוש רישיון הנהיגה שלכם.

את הטופס יש למלא לגמרי, בו יש לכלול את חתימת רופא המשפחה ורופא עיניים או אופטומטריסט לעניין בדיקת העיניים. את הטופס ניתן לשלוח באופן מקוון, בדואר אלקטרוני, דואר ישראל, הגעה פיזית למשרד הרישוי או בפקס. את הכתובות והמספרים  המעודכנים ניתן למצוא באתר האינטרנט הממשלתי.

 

מה קורה אם בטופס צוינה בעיה רפואית?

ככל שאחת הבדיקות של הנהג לא יצאה תקינה, ייבדק הטופס על ידי רופא מאגף הרישוי ולעתים עשוי להיות הנהג מזומן לביצוע בדיקות רפואיות במרב"ד – המרכז הרפואי לבטיחות בדרכים. המרב"ד יעדכן את משרד הרישוי באשר להחלטתו לעניין חידוש רישיון הנהיגה.

בנסיבות מצערות, בהן נמצא הנהג המבוגר לא כשיר לנהיגה מבחינה רפואית, הוא יזומן למשרד הרישוי לצורך ביצוע הפקדת רישיון הנהיגה.

חשוב לציין כי לנהג עומדת הזכות לערער על החלטת המרב"'ד! לא מדובר בגזירה משמים.

 

קבלת טופס בדיקה רפואית

בתקופה של כחצי שנה לפני מועד חידוש רישיון הנהיגה, יקבלו נהגים שעברו את גיל 60 טופס בדיקה רפואית.

 

נהגים מקצועיים

נהגים מקצועיים יידרשו לביצוע חידוש רישיון הנהיגה פעמים תכופות יותר, זאת משום טיב עבודתם. למעשה, נהג מקצועי בין גיל 60 לגיל 70 יתבקש לחדש את רישיון הנהיגה שלו אחת ל- 5 שנים ואילו נהג מקצועי שהגיע לגיל 70, יתבקש לחדש את רישיון הנהיגה שלו אחת לשנתיים.

 

נהגי רכב פרטי

נהגים להם רישיון נהיגה על רכב פרטי, רכב משא קל, אופנוע או טרקטור יתבקשו לחדש את רישיונם, בין גיל 70 ל-80 אחת ל-5 שנים. ובהגיעם לגיל 80, יתבקשו לחדש את רישיונם אחת לשנה.

חשוב לציין כי כל נהג מעל גיל 60 שמתבקש לחדש את רישיון הנהיגה שלו, יתחייב בביצוע בדיקות רפואיות כתנאי לחידוש הרישיון.

 

 

מתי לא ניתן יהיה לחדש את רישיון הנהיגה?

 

נהג חדש

במקרה שנהג חדש לא השלים את דיווח סיום תקופת הליווי.

 

במקרה של פסילת רישיון הנהיגה או התלייתו

כאמור לעיל, פסילת רישיון הנהיגה תמנע מכם מלחדש את רישיונכם.

 

אי ביצוע תשלום עבור רישיון הנהיגה

כאמור לעיל, ככל שלא תשלמו את אגרת רישיון הנהיגה, לא יחודש רישיון הנהיגה שלכם.

 

תמונת הנהג לא מופיעה במאגרי משרד התחבורה

במקרה כזה, עליכם להגיע להצטלם באחת מתחנות הצילום הפרוסות ברחבי הארץ. את מקומן ניתן למצוא באתר הממשלתי.

 

צבירת נקודות

ככל שנצברו לחובתכם מספר נקודות שמחייב ביצוע אמצעי תיקון; בין היתר, ביצוע מבחן עיוני, מבחן מעשי, מעבר קורסי נהיגה מונעת או ביצוע בדיקות רפואיות במרכז הרפואי לבטיחות בדרכים, ולא ביצעתם מי מהן – לא תוכלו לחדש את רישיון הנהיגה שלכם עד להשלמתם.

 

בדיקות ראיה

ככל שלא בוצעו בדיקות ראיה שנתבקשו, תתבקשו לבצע בדיקת ראיה אצל אופטומטריסט מטעם משרד הרישוי.

 

נהגים מבוגרים מעל גיל 60

נהגים מבוגרים יידרשו לביצוע בדיקות רפואיות, ניתן לראות פירוט לעיל.

 

הגבלה שהוטלה על רישיון הנהיגה שלכם מטעם רשות מנהלית

במקרים כאלה, כמו הטלת הגבלה מטעם רשות האכיפה והגביה, תתבקשו להסיר את המגבלה מול הרשות שהטילה את ההגבלה בטרם תוכלו לחדש את רישיונכם.

 

 

פניה לעורך דין המתמחה בדיני תעבורה

חידוש רישיון הנהיגה הוא הליך חשוב שאין לזלזל ולהמעיט בערכו. נהיגה ללא רישיון נהיגה בתוקף הינה עבירת תעבורה לה השלכות עבור עתיד רישיון הנהיגה שלכם, וכפועל יוצא, עבורכם. הקפידו לשלם את אגרת רישיון הנהיגה שלכם בזמן בו נתבקשתם לעשות כן.

במידה ונתקלתם בבעיה בחידוש רישיון הנהיגה שלכם, בין אם בכפוף לביצוע בדיקה רפואית במרב"ד או מכל סיבה אחרת, אל תהססו לפנות לעורך דין המתמחה בדיני תעבורה אשר יוכל להפוך את החוויה הלא נעימה להרבה יותר פשוטה עבורכם!

 

 

 

עורך דין מחויך
ייעוץ חינם עם עורך דין

המידע על מערכת המשפט הוא אינסופי. אם אינכם בטוחים לגבי סוגייה משפטית, צרו קשר וקבלו ייעוץ חינם עם עורך דין מנוסה!

מידע נוסף
עורך דין תעבורה – כיצד נבחר?

עורך דין תעבורה – כיצד נבחר? רבים מהנהגים אשר מואשמים בדיני תעבורה בטוחים שדינם כבר קבוע מראש. אך הדבר איננו נכון ובייצוג של עורך דין

איך לבטל דו"ח חנייה

קיבלתם דו"ח חנייה? ובכן, אל תמהרו לשלם. מדוע? להלן הפרטים שכל נהג חייב להכיר. דו"חות חנייה –עלייה משמעותית זה לא סוד כי בשנים האחרונות עיריות

פגע וברח: כל מה שכדאי לדעת

בשנים האחרונות אנחנו רואים שלצערנו הרב ישנן הרבה מאוד תאונות של פגע וברח. מדובר על המקרים שבהם אדם פגע באדם אחר ופשוט ברח מהמקום. מה

למי מותר לנהוג על משאית על פי חוק

אתם רוצים להעביר את המשרד שלכם לכתובת חדשה ולא בטוחים איך לעשות זאת? רוצים לעבור דירה אך חשוב לכם שלא יותר מידי ידיים עובדות יגעו

באילו מצבים ניתן לעקל רישיון נהיגה

הליכי הוצאה לפועל הינם תולדה של קיומו של חוב כלשהו מצד החייב כלפי הזוכה בהליך. כשהליך הוצאה לפועל נפתח, נקבעים לחייב מועדי תשלום ופירעון של

אי שמירת רווח בין כלי רכב

שמירת מרווח בין כלי רכב היא הכרחית בשביל בטיחות הנסיעה. חשוב להבין, שעל המרחק שאתם שומרים מהרכב שלפניכם להתאים למהירות הנסיעה. כאשר מהירות הנסיעה גבוהה,

נהיגה מונעת

קורס נהיגה מונעת הוא קורס אותו יעבור כל נהג במהלך החזקת רישיונו. למעשה, מדובר בהשתלמות

קרא עוד »