כיצד ניתן להשתקם מתיק פלילי?

תוכן עניינים

עבירה פלילית, תהא הסיבה לביצועה אשר תהא, מהווה כתם לכל החיים על האדם שביצע את העבירה, כשהיא משפיעה על גורמים שונים בחייו, בעיקר חברתיים וכלכליים. אמנם מדובר בכתם רציני, אך למעשה, ניתן להשתקם מהתיק הפלילי במספר דרכים ולצאת לדרך חדשה.

 

מה המשמעות של הרשעה בעבירה פלילית?

מעבר להשפעתה של העבירה הפלילית על חייו של האדם בהווה, באמצעות הענישה הנלווית להרשעה – מאסר בפועל או על תנאי, קנסות וכדומה, יש לעבירה הפלילית השפעה גם על עתידו של האדם המורשע, כשהיא מלווה את עתידו גם לאחר ריצוי עונשו. השפעה זו באה לידי ביטוי בעיקר בתחומים החברתיים – הסטיגמה שדבקה בנאשם וגם בתחומים הכלכליים – תעסוקתיים.

לאור השפעתה הרבה של העבירה הפלילית, המסתעפת לתחומי החיים השונים, בית המשפט קבע כי קיימות מספר עבירות פליליות, אשר ניתן יהיה לסגור את התיק הפלילי של הנאשם בהן בהסדר ומבלי להגיש כתבי אישום.

בין אם הוגש כתב אישום ובין אם לאו, אנשים שהורשעו בעבירה פלילית מעוניינים לצאת לדרך חדשה ולהשתקם מהתיק הפלילי, בין היתר באמצעות האפשרות למחיקת הרישום הפלילי. אמנם מדובר בהליך אפשרי ומקובל, אך לפני כן, חשוב להבין באיזה רישום פלילי מדובר.

 

מחיקת רישום פלילי

אין ספק כי תהליך שיקום מתיק פלילי כרוכה במספר שלבים ומשמעת עצמית גבוהה, אך תחילת הדרך לשיקום מתחילה במחיקת הרישום הפלילי. הרישום הפלילי נמצא במאגר ייעודי של המשטרה וכדי למחוק אותו, יש לפנות בבקשה מתאימה למטה הארצי של המשטרה.

במידה ומדובר ברישום פלילי אשר נסגר עקב חוסר עניין לציבור, או חוסר ראיות, יש להגיש בקשה לשינוי סיבת סגירת הרישום ולפרט את הסיבות הרלוונטיות לבקשה.

כאשר מדובר ברישום פלילי שהסתיים בהרשעה בבית המשפט, יש לבחון את תקופת ההתיישנות של העבירה בגינה נפתח הרישום הפלילי ואת תקופת המחיקה. בכדי לקצר את התקופה, מבקש הבקשה יצטרך להגיש בקשת חנינה לנשיא המדינה, אשר תיבחן בהתאם במחלקה הרלוונטית במשרד המשפטים ובסופו של תהליך תועבר לנשיא המדינה.

כדי להגיש בקשה מנוסחת היטב, מומלץ להיעזר בשירותי של עורך דין פלילי מקצועי ומנוסה, המכיר היטב את הדרכים למצות ולמקסם את בקשת מחיקת הרישום, בכדי שתיענה בחיוב.

 

תכנית שיקום

כאמור, העבירה הפלילית מותירה את רישומה בתחומים רבים בחייו של מבצע העבירה, גם לאחר ששילם את חובו לחברה ומציבה בפניו, מלבד המאבקים המשפטיים השונים, גם קשיי הסתגלות רבים, המהווים בפניו מכשול רציני במטרה להתחיל דרך חיים חדשה ונורמטיבית.

מתוך הבנת המצוקה והסיטואציה הבעייתית של עובר העבירה, משרד הרווחה והביטחון החברתי הקימו את שירות המבחן לבוגרים (מגיל 18 ומעלה), אשר בין היתר אחראי על שיקומם של עוברי החוק ושילובם בקהילה.

כדי להתחיל בתכנית שיקום, יש לקבל הפניה מקצין המבחן, אשר בשילוב של הערכת סיכון לביצוע חוזר של העבירה, עם הערכת הסיכוי לשיקום, קובע את תכנית השיקום המתאימה למאפיינים והצרכים של המשתקם.

 

פטיש וספר של שופט

עורך דין מחויך
ייעוץ חינם עם עורך דין

המידע על מערכת המשפט הוא אינסופי. אם אינכם בטוחים לגבי סוגייה משפטית, צרו קשר וקבלו ייעוץ חינם עם עורך דין מנוסה!

מידע נוסף
עורך דין עבירות אלימות

עבירות אלימות הן מושג רחב, המכיל בתוכו מגוון עצום של עבירות שונות, חלק בדרגת חומרה קלה וחלקן חמורות ביותר, וכוללות עונשי מאסר ארוכים. כאשר מסתבכים

אישום באחזקת סמים

יש סוגים שונים של עבירות סמים וגם מגוון רחב של עונשים עבור אחזקת כמויות שונות. במאמר הבא נסביר איך מתייחס החוק אל עבירות מן הסוג

איך למחוק רישום פלילי?

אם יש דבר מה בעברם מול החוק, שאתם לא הכי גאים בו והייתם רוצים שיימחק אולי יש אפשרות חוקית לכך. מחיקת רישום פלילי הוא תהליך

האם עורך דין פלילי רשאי לסרב לתיק?

צפייה בסדרת פשע מצליחה גרמה לנו להעלות שאלות שונות שנוגעות לתחום עריכת הדין והתמודדות אל מול אנשים שיש להם תיקים פליליים במשטרה. את השאלות הללו

סגירת תיק פלילי – האם זה אפשרי?

"תיק פלילי" – זהו אחד הביטויים המפחידים ביותר שיכול לשמוע אזרח. אתם יכולים לשמור חוק במהלך כל ימי חייכם, אך ברגע שאדם מתלונן עליכם במשטרה