מהם השלבים של יצירת אפוטרופוס חדש על פי חוק

תוכן עניינים

אפוטרופוס הוא אדם הממונה על פי חוק להיות אחראי על אדם, במקרה שהנ"ל אינו יכול או כשיר לטפל בענייניו, האישיים ו/או הפיננסיים, בכוחות עצמו. הורים לילדים עד גיל 18 הם באופן טבעי האפוטרופוסים של ילדיהם, אך מה עמדת החוק בנוגע למינוי אפוטרופוס לאדם בוגר? ובמה כרוך התהליך?

 

קודם כל, מי ומה הוא אפוטרופוס?

אפוטרופוס יכול להיות אדם, או גוף, שתפקידו הוא לדאוג לענייני "החסוי" – אותו אדם שאינו מסוגל, יכול, או כשיר לדאוג לעצמו. מינוי אפוטרופוס הוא הליך משפטי לכל דבר, וכדאי להיוועץ לקראתו בעורך דין או משרד המתמחה בעניין זה, משרד עורכי דין צחי קלמנוביץ' לדוגמה.

מינוי אפוטרופוס הוא צעד מרחיק לכת, ועל כן מחויב בהחלטת בית משפט. ברוב המקרים, יעדיף בית המשפט למנות בן משפחה לתפקיד זה, אך אם אין בנמצא קרוב משפחה כשיר, ימנה בית המשפט אדם אחר.

 

טובת החסוי היא עליונה

מקרים בהם נדרש מינוי אפוטרופוס לאדם הן לרוב מקרי קיצון, וההשלכות של צעד זה אינן פשוטות. מדובר פה בעצם על שלילת הזכויות המשפטיות של האדם, שלילה של החופש שלו על עצמו, קבלת ההחלטות על חייו נעשית על ידי אדם אחר, וגם החופש הכלכלי והפיננסי שלו הופך מוגבל. אך לעיתים זה הוא הצעד הנדרש. האפוטרופוס הממונה מחויב בחוק לדאוג קודם כל לטובתו של האדם לו הוא משמש כאפוטרופוס.

 

איך מתמנה אפוטרופוס?

לאחר שהוגשה בקשה מתאימה לבית המשפט לענייני משפחה, הוא זה שידון ויחליט אם אכן נחוץ אפוטרופוס או לא. בבקשה יש לפרט כמובן את הסיבות שהובילו לבקשה זו, בצורה ברורה ונהירה. לבקשה יש לצרף חוות דעת רפואית רלוונטית.

לעיתים נעשית הפרדה בין צורכי האפוטרופסות, המוגדרים רק לתחום מסוים: אפוטרופוס לתחום הפיננסי, אפוטרופוס רכוש, גוף, אפוטרופוס דין, או כל התחומים יחד. מכיוון שמדובר בהליך משפטי, יש צורך בהיוועצות בעורך דין מומחה.  בית המשפט יבחן את הבקשה ויפסוק בהתאם. לעיתים ימונה אפוטרופוס זמני ולעיתים חיצוני.

 

אפוטרופוס זמני

אפוטרופסות אינה מצב קבוע ובלתי הפיך. להפך, בית המשפט מעדיף לצמצם הארכה של מצב זה, ולאפשר לחסוי את החופש המינימאלי האפשרי, בעתיד הנראה לעין. אדם המצוי במשבר נפשי, למשל, בית המשפט יעדיף לתחום את האפוטרופסות עליו, ולתחום אותה עד שהאדם ישוב לאיתנו ויוכל לדאוג לעצמו בדעה צלולה.

גם אפוטרופסות על קטינים היא זמנית, ומתבטלת ברגע שמלאו להם שמונה עשרה שנים. אם הורה אינו מתפקד כמצופה, יכולה המדינה לבחור למנות לילדיו אפוטרופוס אחר ולשלול ממנו את זכיותיו ככזה. מינוי של אפוטרופוס, זמני, קבוע, מהמשפחה או חיצוני, הוא מצב רגיש שיש לנהוג בו בעדינות ובזהירות הראויה. יש להיכנס לתהליך עם הכנה ראויה, ולהיעזר בעורך דין.

שופט בבית המשפט

עורך דין מחויך
ייעוץ חינם עם עורך דין

המידע על מערכת המשפט הוא אינסופי. אם אינכם בטוחים לגבי סוגייה משפטית, צרו קשר וקבלו ייעוץ חינם עם עורך דין מנוסה!

מידע נוסף
חובת לבישת חליפה בבית משפט

כאשר מדובר בעורכי דין, כללי לשכת עורכי הדין (מדי משפט) מחייבים את עורך הדין, כאשר הוא מופיע בבית משפט, ללבוש "מדי משפט" שכוללים – חולצה

האם יש השפעה כלכלית במשפט מתומלל

תמלול הקלטות מסוגים שונים משפיעות הן בהכרעת הדין, והן כשימוש לפרוטוקול המכסה מבחינה משפטית. במאמר הבא לעסוק ונעמיק בשאלות כמו: איך הקלטות יכולות להטות את

4 שלבים לתביעות נגד משרד הביטחון

כשמדובר בהגשת תביעה נגד משרד הביטחון, ישנם כמה שלבים שכל אחד צריך לעבור. לפני שנתחיל בפירוט, חשוב לנו לציין כי זהו תהליך שעלול לקחת זמן

האם משרד פרסום נחשב כהוצאה מוכרת?

בעלי עסקים וחברות נדרשים לעמוד בלא מעט חובות: הם צריכים לדווח באופן קבוע לרשויות המס ולשלם מיסים, צריכים לעבוד על פי תקנות וכללים אדמיניסטרטיביים, להגיש