ניתוק חבל הטבור – מתי עושים זאת ומה הדין אם החבל נותק בזמן אחר

תוכן עניינים

בתהליך הלידה קורים דברים רבים, אשר גם אם התכוננו אליהם בקורסי הכנה שונים, ברגע האמת קצת קשה לנו לעקוב וליישם אחרי כל התהליכים.

אחד התהליכים החשובים הוא ניתוק חבל הטבור.

אז מתי עושים זאת? ומה הדין אם ניתקו את החבל בזמן אחר?

 

ניתוק חבל הטבור

9 חודשים חיכיתם לרגע הזה ובסופו של דבר, לאחר צירים, כאבים והמון מאמץ, נולד התינוק לו חיכינו כל כך הרבה זמן. תהליך הלידה מורכב מהמון תהליכים ופעולות מיידיות שעל האחות ו/או המיילדת לבצע שאנו לא תמיד מבינים ו/או מצליחים לעקוב אחריהם.

אחד מהתהליכים הללו הוא ניתוק חבל הטבור. חבל הטבור הוא למעשה צינור המקשר בין העובר לשליה והוא חלק פיזיולוגי וגנטי אצל העובר המספק לו דם וחומרים מזינים אחרים בזמן ההיריון. כאשר התינוק נולד, ברוב המקרים נוהגים מייד לחתוך את חבל הטבור. אך מחקרים שונים מראים כי הניתוק המיידי אינו הזמן הכי אופטימלי עבור התינוק.

 

מתי מנתקים את חבל הטבור

מחקרים שונים מצביעים על כך שהמתנה עם חיתוך חבל הטבור, יכולה להשפיע בצורה חיובית על העשרת העובר בחמצן וברזל ומעשירה את התפתחותו. כמו כן, השהיית החיתוך יכולה להפחית את הסיכון לעירויי דם ודימומים במוח אצל התינוק.

על אף המחקרים הרבים בנושא, לא קיימות הגדרות מיוחדות לגבי זמני ההמתנה  המדויקים, אך הגרסה הרווחת והמקובלת במדינות העולם היא השהייה של בין 30-60 שניות. יחד עם זאת, חשוב להדגיש, כי המתנה ממושכת מידי עלולה לסכן את התינוק ולכן חשוב להפעיל שיקול דעת, הן רפואי והן של ההורים.

רשלנות רפואית בלידה

כפי שהזכרנו, תהליך הלידה אינו תהליך רפואי פשוט, ומלווה בפעולות מיידיות שעל הרופא ו/או האחות המיילדת לבצע במהירות. כתוצאה מכך, אי מיומנות או חוסר תשומת לב, יכולה לגרום בנקל לנזקים, לעיתים אף בלתי הפיכים ליולדת או לתינוק. רשלנות רפואית בלידה אינה חייבת להתבטא בנזקים פיזיים, אלא יכולה גם להיות כתוצאה של אי נוכחותו של רופא מתמחה בזמן המצריך נוכחות, הימנעות מניתוח קיסרי, אי אבחון או פענוח שגוי של אחת מהבדיקות ועוד.

במקרה שלנו, ניתוק מאוחר מידי של חבל הטבור, אי שימת לב למקרים בהם חייבים לנתק מיידית את חבל הטבור (קשיי נשימה וסיבוכים שונים אצל התינוק), עלולים להתגלות כרשלנות רפואית בלידה. לכן, במקרה ומתקיים חלילה חשש כזה, יש לדאוג לריכוז כל המסמכים והתיעודים הרלוונטיים ולהתייעץ עם עורך דין. מסמכים אלו מהווים את הדרך המרכזית להוכחת רשלנות רפואית בלידה ובדרך כלל מחסור בהם יהפוך את נטל הראיה ממכם אל הרופאים.

היות שהתביעות בעקבות רשלנות רפואית בלידה או בהיריון הן מורכבות, מומלץ להיעזר בעורך דין מקצועי ובעל ניסיון, לייעוץ והכוונה האם אכן מתקיים כאן המקרה של רשלנות רפואית.

 

חדר ניתוחים - אילוסטרציה

עורך דין מחויך
ייעוץ חינם עם עורך דין

המידע על מערכת המשפט הוא אינסופי. אם אינכם בטוחים לגבי סוגייה משפטית, צרו קשר וקבלו ייעוץ חינם עם עורך דין מנוסה!

מידע נוסף