אילו סוגי צוואות ישנם וכיצד רושמים צוואה

תוכן עניינים

הרוב המוחלט של האנשים בישראל ובעולם צוברים רכוש במהלך חייהם. הרכוש הזה יכול להיות נכסים, כסף או מוצרים ופריטים שונים. כאשר האדם נפטר, יש הבנה שמכיוון שהוא צבר את הרכוש הזה במהלך חייו, מגיעה לו הזכות לקבוע מה ייעשה עם אותו הרכוש. באמצעות צוואה ניתן להבטיח דבר זה. במאמר הבא נסביר על סוגי הצוואות למיניהן וכיצד רושמים צוואה.

 

צוואה בישראל

המחוקק בישראל יצא מתוך נקודת הנחה שיש חשיבות משמעותית למימוש רצון המת. כחלק מכך, החוק מאפשר לכל אדם להשאיר אחריו צוואה. את הצוואה הוא ינסח לפני מותו, ובה הוא יסדיר את האופן בו מחולק הרכוש אותו הוא צבר במהלך החיים שלו. תוכלו לקרוא עוד על כך באתר של עורך דין לענייני משפחה – ערן עזרא.

 

כיצד רושמים צוואה?

החוק מאפשר לנסח צוואה במספר דרכים. כל דרך מאפשרת לאזרח להותיר אחריו את הרכוש שלו בצורה מסודרת, לפי התאמה לרצונות שלו או למצב בו הוא נמצא. ניתן לרשום צוואה כאשר מנסחים אותה בפני רשות, בפני עדים או בכתב יד, כשלכל דרך יש מאפיינים מסוימים.

 

צוואה בפני רשות

צוואה בפני רשות היא צוואה שמוגשת אל רשות משפטית כלשהי – רשם בית המשפט, חבר בית דין רבני, נוטריון או שופט. ניתן לכתוב את הצוואה ולהגיש אותה אל הגורם המשפטי שיאשר אותה. בנוסף, אפשר להקריא לו את הצוואה ולתת לו לכתוב אותה.

 

צוואה בפני עדים

צוואה בפני עדים היא צוואה אותה רושמים בנוכחות של שני עדים. החוק קובע שהעדים הללו יכולים להיות אנשים שאינם עומדים במגבלות שונות. למשל, עד אינו יכול להיות אחד מהיורשים. אם תבחרו את אחד מהיורשים שלכם לשמש כעד, יורש אחר שאינו מרוצה מהצוואה יוכל לטעון שקיימת עילה לפסילתה, מה שייפגע במימוש רצון המנוח.

 

צוואה בעל פה

צוואה זאת תקפה רק כאשר אדם מרגיש שהוא קרוב למותו, למשל לאחר ספיגת פציעה קשה. האדם המצווה יצטרך לומר אותה בפני שני עדים שירשמו את הצוואה שלו בעצמם, יחתמו עליה ויפקידו אותה לאחר מכן אצל הרשם לענייני ירושה.

 

צוואה בכתב יד

ניתן לרשום צוואה שתהיה תקפה מבחינה משפטית גם בכתב יד. הצוואה כולה צריכה להיות רשומה בכתב יד אחד, כתב ידו של המצווה. אסור להדפיס צוואה זו ויש לציין את התאריך המדויק בו היא נכתבה, מכיוון שהצוואה האחרונה היא התקפה ביותר.

 

חשוב לשים לב

אם אתם עומדים להתגרש, אתם צריכים לשים לב לרישום שלכם במשרד הפנים. זוגות שעומדים להתגרש בבית הדין הרבני צריכים להגיע אל בית הדין כאשר הם רשומים כבר כזוג נשוי במשרד הפנים בצורה עדכנית, כלומר בספח תעודת הזהות. זוג שאינו יציג את הספח עשוי להידחות על ידי חלק מבתי הדין הרבניים.

עורך דין לענייני משפחה

עורך דין מחויך
ייעוץ חינם עם עורך דין

המידע על מערכת המשפט הוא אינסופי. אם אינכם בטוחים לגבי סוגייה משפטית, צרו קשר וקבלו ייעוץ חינם עם עורך דין מנוסה!

מידע נוסף
המדריך המלא לדיני משפחה

אומנם כולנו רגילים לחשוב על הבית שלנו כעל מקום מוגן ויציב, אך מצד שני, כולנו יודעים שמשפחות מתפרקות בישראל לעיתים קרובות. הסטטיסטיקה מדברת על כך

5 טיפים לפתיחה מוצלחת של תיק גירושים

תחילת תהליך גירושים היא תקופה שמתאפיינת לרוב בסערת רגשות, בלבול וחששות מפני העתיד. להתמודדות עם האבל על אובדן החלום הזוגי נוספת התמודדות עם הליכים משפטיים