סוגי תביעות נזיקין, ההבדל ביניהן ועלויות של ניהול תביעה כזו

תוכן עניינים

תביעת נזיקין, הנפגע – המכונה "התובע" בתיקים אזרחיים (בהשוואה לתובע בתיק פלילי) – מבקש פיצוי, באמצעות ייצוג של עורך דין נזיקין, ל"נאשם "בגין נזקים שנגרמו (כלומר פגיעה ברכוש, בבריאות או ברווחה).

 

מה היא תביעת נזיקין?

דיני הנזיקין קובעים אם יש לחייב אדם באחריות משפטית בגין פגיעה כנגד אחר, וכן איזה סוג פיצוי זכאי הנפגע.

ארבעת היסודות לכל תיק נזיקין מוצלח הם: חובה, הפרת חובה, סיבתיות ופגיעה. כדי שתהיה תביעת נזיקין מבוססת, חייבת להיות הפרת חובה של הנתבע כנגד התובע, שהביאה לפגיעה. תביעות נזיקין הן הקטגוריה הגדולה ביותר של התדיינות אזרחית, ויכולות להקיף מגוון רחב של מקרים, אולם ישנם שלושה סוגים עיקריים: נזיקין מכוון, רשלנות ואחריות מוחלטת.

 

נזיקין מכוון

נזיקין מכוון קורה כאשר אדם או ישות עוסקים בכוונה בהתנהגות הגורמת לפגיעה או נזק לאחר. לדוגמה, להכות מישהו בקטטה יהיה לשקול כי יכול להתבצע מעשה בעקבות זאת; ואילו פגיעה בטעות באדם אחר לא נחשבת כ"מכוונת" מכיוון שלא הייתה שום כוונה להכות את הפרט (… עם זאת, מעשה זה עשוי להיחשב רשלני אם הנפגע ניזוק מכך).

למרות שזה אולי נראה כאילו ניתן לסווג עוולה מכוונת כתיק פלילי, ישנם הבדלים חשובים בין השניים. ניתן להגדיר פשע כמעשה פסול הפוגע באינטרסים של החברה או מפריע להם.

 

אחריות מוחלטת

אלה עוולות הקשורות באחריות מוחלטת אשר חלה על מקרים שבהם ניתן להטיל על העושה עוול אחריות לפגיעה ללא הוכחת רשלנות או אשם ישיר.

מה שחשוב הוא שפעולה התרחשה והביאה לפציעה של אדם אחר בסופו של דבר.

מקרים כמו מוצרים פגומים הם דוגמאות עיקריות למקרים בהם האחריות נותרת למרות שלא מוכחת כוונה.

בתביעות מסוג זה, על הצרכן שנפגע רק לקבוע כי פגיעותיו נגרמו ישירות על ידי המוצר המדובר על מנת שהחוק יהיה לצידו. העובדה שהחברה לא "התכוונה" שהצרכן ייפגע אינה מהווה גורם.

 

רשלנות

קיים קוד התנהגות ספציפי אשר כל אדם צפוי לעקוב אחריו וחובתו החוקית של הציבור לנהוג בדרך מסוימת על מנת להפחית את הסיכון לפגיעה בזולת.

אי עמידה בתקנים אלה מכונה רשלנות. רשלנות היא ללא ספק הסוג הנפוץ ביותר של עוולה.

שלא כמו עוולות מכוונות, מקרי רשלנות אינם כרוכים בפעולות מכוונות, אלא הם קורים כאשר אדם או גוף רשלניים ואינם מצליחים לספק חובה לאדם אחר.

הדוגמאות הנפוצות ביותר לעוולות רשלנות הן מקרים של החלקה ונפילה, המתרחשים כאשר בעל נכס אינו מצליח להתנהג כמו שאדם סביר היה עושה, ובכך נגרם נזק למבקר או ללקוח.

 

עלויות תביעת נזיקין

העלויות של התביעה משתנה בין כל אחד מהסוגים ותלויה כמובן בנסיבות עצמן. על מנת לדעת בדיוק כמה יעלה לטפל בתביעה כזו מומלץ להיוועץ עם עורך דין נזיקין.

תביעת נזיקין

עורך דין מחויך
ייעוץ חינם עם עורך דין

המידע על מערכת המשפט הוא אינסופי. אם אינכם בטוחים לגבי סוגייה משפטית, צרו קשר וקבלו ייעוץ חינם עם עורך דין מנוסה!

מידע נוסף
הכירו את עורך דין אושיק אליהו

י' היה בן 18 כשנפגע בתאונה, בעת שנהג על אופנוע השליחויות במסגרת עבודתו. הביטוח הלאומי קבע לו כ-20% נכות לאור פגיעה בשורש כף היד ובמרפק

המדריך המלא לנזק נפשי מתאונת דרכים

אין הרבה דברים נוראיים שעלולים לקרות לכל אחד מאתנו בחיים כמו תאונת דרכים. רוב האנשים חושבים בעיקר על הנזק הפיזי הנגרם כתוצאה מתאונת דרכים, אך

תביעות נזיקין – כיצד מתחילים בהליך?

אנשים שנפגעו בגופם מפעולה של אדם אחר או כתוצאה ממכשול כלשהו במקום מסוים, זכאים להגיש תביעה בשל הנזקים שנגרמו להם. ככלל, הנפגע אמור להגיש תביעה

כיצד בוחרים עורך דין נזיקין?

דיני נזיקין הינם תחום במשפט האזרחי הכולל כל עוולה שיכולה להסב נזק לאדם. בניגוד למשפט הפלילי בו המדינה היא התובעת והנאשם הוא הנתבע בדין, בדיני