רודפים צדק – מתי נוכל להתנגד לצוואה?

תוכן עניינים

הצוואה נראית לנו מוזרה? יש לנו השגות עליה? למרבה הנס, פעמים רבות החוק מתיר לנו להגיש התנגדות על הצוואה בהתאם לעמידה בקריטריונים השונים. איך עושים את זה? מה נדרש לשם כך? מתי בכלל ניתן להגיש התנגדות לצוואה? על זאת ועוד יעשה סדר – המאמר שלפניכם.

 

מדוע אנשים כותבים צוואה?

כחלק מהליך משפטי של התנגדות לצוואה, חובה להבין כי כאשר אדם כותב צוואה, הרי שהוא מעוניין להנחות את חלוקת הירושה שלו בשונה מן הכללים המקובלים ודיני הירושה הנפוצים בחוק. כך, שחובה לוודא כי כתיבת הצוואה נעשתה בשיקול דעת, ללא השפעות ועם רצון אישי בלתי תלוי של המוריש .

הליך משפטי של התנגדות לצוואה

מקיימים את הצוואה

הסיבה לקיום צוואה, נובעת מתוך כוונה לכבד את רצון הנפטר, ולהנחיל את רכושו על פי האופן בו הוא ראה לנכון. וזו הסיבה, שאחת הסיבות להתנגדות לצוואה, נובעת מצוואה שסותרת באופן מהותי את רצון המוריש בעודו בחיים, דבר שיכול להוכיח כי הצוואה נכתבה כבאקראי, והיא לא באמת משקפת את הרצון האמיתי של הנפטר.

 

לאיזה צוואה מתייחסים?

למעשה, אדם יכול לכתוב בחייו אינספור צוואות, ויש אף כאלה הנוקטים בכתיבת צוואה בגיל צעיר, כסגולה לאריכות ימים. אך הצוואה אליה מתייחסים באופן חוקתי, היא הצוואה האחרונה שנכתבה. אל הצוואה האחרונה מתייחסים גם אם היא לא עברה דרך התהליך הפורמלי של הרשם לענייני ירושה, מעצם היותה הצוואה האחרונה שכתב הנפטר, וככל הנראה היא זו ששיקפה את רצונו האמיתי והאחרון.

 

מתי ניתן להגיש התנגדות לצוואה?

קיימים מספר עילות בחוק, ששימוש נכון בהן יכול לגרום לביטול הצוואה מהיסוד. חלק מהעילות כוללות סיבות כמו: אי כשירות בעת כתיבת הצוואה, ביצוע הצוואה בכפייה, צוואה סתומה שאינה מובנת, צווה שאינה ניתנת למימוש על פי חוק, צוואה בלתי אפשרית למימוש, צוואה הכוללת אלמנטים בלתי מוסריים ועוד.

הליך משפטי של התנגדות לצוואה

לְמה מתייחסים בעת ההתנגדות לצוואה?

עילה נכונה לפתיחת הליך מקצועי של התנגדות לצוואה, יכולה להיות נובעת רק מתוך הוכחה שהצוואה שנכתבה לא משקפת את האמת או את רצונו האמיתי של המוריש, או לחילופין שהצוואה אינה באמת משקפת את רצונו האחרון של הנפטר. רק כאשר ניתן להוכיח כי הצוואה אינה אמיתית או אינה משקפת את רצון הנפטר, ניתן לפתוח בהליכים המתאימים.

 

בקיעים חוקתיים שמאפשרים התנגדות לצוואה

בנוסף לאפשרויות התנגדות לצוואה שהוזכרו לעיל, ניתן להשתמש גם בבקיעים חוקתיים, כמו: קטין או פסול דין שהשאיר צוואה, מוריש שלא היה כשיר לערוך את הצוואה במועד חתימתה, נסיבות עריכת הצוואה ועוד.

 

לסיכום

הליך משפטי של התנגדות לצוואה יכול לאפשר השגות נרחבות על הצוואה מפני סיבות שונות שמעוגנות בחוק. במקרה בו ניתן להוכיח כי הצוואה אינה משקפת את רצונו האמיתי של המוריש, ניתן להעלות לדיון את אמיתות הצוואה, וכן להגיש התנגדות עליה. ככל שעורך הדין המלווה יהיה מקצועי יותר, כך גם רמת ההצלחה תהיה גבוהה יותר.

הליך משפטי של התנגדות לצוואה

עורך דין מחויך
ייעוץ חינם עם עורך דין

המידע על מערכת המשפט הוא אינסופי. אם אינכם בטוחים לגבי סוגייה משפטית, צרו קשר וקבלו ייעוץ חינם עם עורך דין מנוסה!

מידע נוסף
חובת לבישת חליפה בבית משפט

כאשר מדובר בעורכי דין, כללי לשכת עורכי הדין (מדי משפט) מחייבים את עורך הדין, כאשר הוא מופיע בבית משפט, ללבוש "מדי משפט" שכוללים – חולצה

האם יש השפעה כלכלית במשפט מתומלל

תמלול הקלטות מסוגים שונים משפיעות הן בהכרעת הדין, והן כשימוש לפרוטוקול המכסה מבחינה משפטית. במאמר הבא לעסוק ונעמיק בשאלות כמו: איך הקלטות יכולות להטות את

4 שלבים לתביעות נגד משרד הביטחון

כשמדובר בהגשת תביעה נגד משרד הביטחון, ישנם כמה שלבים שכל אחד צריך לעבור. לפני שנתחיל בפירוט, חשוב לנו לציין כי זהו תהליך שעלול לקחת זמן

האם משרד פרסום נחשב כהוצאה מוכרת?

בעלי עסקים וחברות נדרשים לעמוד בלא מעט חובות: הם צריכים לדווח באופן קבוע לרשויות המס ולשלם מיסים, צריכים לעבוד על פי תקנות וכללים אדמיניסטרטיביים, להגיש