תיק פלילי – ה"כתם" הזה לא חייב להישאר אתכם לנצח

תוכן עניינים

תיק פלילי הוא דבר שרוב בני האדם לא רוצים לשייך את עצמם אליו, ובצדק.

המשפט הפלילי מלווה בעונשים כבדים שיכולים להגיע לשנים רבות של מאסר (כתלוי בעבירה ובחומרתה כמובן), וכן בתיוג חברתי – ישנה סטיגמה של "עבריינים" על אנשים בעלי תיק פלילי.

עם זאת, תיק פלילי לא יישאר אתכם לנצח, וזו נחמה קטנה עבור מי שהואשם בפלילים.

 

מהן ההשפעות של תיק פלילי על מהלך החיים?

כאמור, תיק פלילי מטיל סטיגמה ומעין אות קלון על הנאשם. הוא יישא למשך שנים רבות את התגית "עבריין" – וזאת מעבר לזמן הממושך שהוא עלול לרצות בכלא.

בנוסף, תיק פלילי עשוי להשפיע גם על המשך חייו של הנאשם. הוא עשוי להיתקל בקשיים במציאת עבודה, במיוחד אם הוא ירצה לעבוד בתחום הביטחוני. גם בעבודה אזרחית רגילה, ייתכן שהוא ייתקל במבטים חשדניים – עקב התיק הפלילי והמאסר בבית הכלא.

 

תקופת התיישנות לתיק פלילי

תיק פלילי לא נשאר לנצח ככתם על חייו של האדם. ישנה תקופת התיישנות, שאחריה התיק הפלילי לא מועבר אל גורמים חיצוניים (כמו מעסיקים פוטנציאליים).

תקופת ההתיישנות קבועה בחוק המרשם הפלילי משנת 1981. כך, למשל, אם אדם הורשע בעבירה פלילית וקיבל לרצות שנת מאסר אחת – תקופת ההתיישנות שלו תהיה לאחר שבע שנים מסיום זמן ריצוי המאסר. אם הוטל על אדם מעל חמש שנות מאסר – תקופת ההתיישנות המקסימלית תהיה חמש עשרה שנים.

על כן, ניתן לראות שהעבירה הפלילית שאדם ביצע בעברו – לא תישאר איתו לנצח! במידה והוא בחר להמשיך את חייו בדרך בה הוא אינו עובר על החוק, תוך מספר שנים הוא יוכל להשאיר את הפרק הפלילי של חייו מאחוריו.

 

מה ניתן לעשות על מנת לא להגיע למצב שנפתח נגדי תיק פלילי?

הדרך הטובה ביותר, כמובן, להימנע מתיק פלילי ומכל ההשלכות שבאות בעקבותיו – היא לנהוג בצורה ישרה וחוקית, ועשות כמיטב יכולתכם לא לעבור עבירות פליליות. למרבית האנשים לא תהיה בעיה לחיות את חייהם ללא תיק פלילי, ולכן אין צורך לבצע פעולה מיוחדת לשם כך.

 

מה ניתן לעשות במידה וכבר נפתח נגדי תיק פלילי?

הדבר הראשון שמומלץ לעשות במצב שבו אתם עומדים בפני תיק פלילי – הוא להתייעץ עם עורך דין מוסמך ומקצועי. סיוון כהן משרד עורכי דין פלילי יעמדו לשירותכם בכל מקרה בו תצטרכו ייצוג משפטי בתחום הפלילי, ויעברו אתכם את ההליך צעד אחר צעד.

יש חשיבות רבה לבחירת עורך הדין שייצג אתכם – שכן ככל שעורך הדין הוא מקצועי ומיומן יותר, כך עולים הסיכויים שהעונש שתקבלו יהיה קטן יותר. במידה ומדובר על עבירות קלות, ייתכן אף כי תוכלו לצאת מהמשפט ללא עונש מאסר, וכך התיק הפלילי יהיה בעל משקל פחות לעתידכם!

 

מאזניים

עורך דין מחויך
ייעוץ חינם עם עורך דין

המידע על מערכת המשפט הוא אינסופי. אם אינכם בטוחים לגבי סוגייה משפטית, צרו קשר וקבלו ייעוץ חינם עם עורך דין מנוסה!

מידע נוסף
עורך דין עבירות אלימות

עבירות אלימות הן מושג רחב, המכיל בתוכו מגוון עצום של עבירות שונות, חלק בדרגת חומרה קלה וחלקן חמורות ביותר, וכוללות עונשי מאסר ארוכים. כאשר מסתבכים

אישום באחזקת סמים

יש סוגים שונים של עבירות סמים וגם מגוון רחב של עונשים עבור אחזקת כמויות שונות. במאמר הבא נסביר איך מתייחס החוק אל עבירות מן הסוג

איך למחוק רישום פלילי?

אם יש דבר מה בעברם מול החוק, שאתם לא הכי גאים בו והייתם רוצים שיימחק אולי יש אפשרות חוקית לכך. מחיקת רישום פלילי הוא תהליך

כיצד ניתן להשתקם מתיק פלילי?

עבירה פלילית, תהא הסיבה לביצועה אשר תהא, מהווה כתם לכל החיים על האדם שביצע את העבירה, כשהיא משפיעה על גורמים שונים בחייו, בעיקר חברתיים וכלכליים.

האם עורך דין פלילי רשאי לסרב לתיק?

צפייה בסדרת פשע מצליחה גרמה לנו להעלות שאלות שונות שנוגעות לתחום עריכת הדין והתמודדות אל מול אנשים שיש להם תיקים פליליים במשטרה. את השאלות הללו

סגירת תיק פלילי – האם זה אפשרי?

"תיק פלילי" – זהו אחד הביטויים המפחידים ביותר שיכול לשמוע אזרח. אתם יכולים לשמור חוק במהלך כל ימי חייכם, אך ברגע שאדם מתלונן עליכם במשטרה