מה ההבדל בין נכות רפואית לנכות תפקודית?

תוכן עניינים

היכרות עם ההבדל בין נכות רפואית לנכות תפקודית, הינה קריטית לצורך מימוש מלא של הזכויות מול המוסד לביטוח לאומי או אפילו מול חברות ביטוח פרטיות.

בכל מקרה של התלבטות, חשוב להתייעץ עם עורך דין בשביל לוודא קבלת פיצויים כחוק

המוסד לביטוח לאומי בישראל אחראי בין היתר על תשלום פיצויים במקרה של נכות. עם זאת, החוק מאפשר למוסד לביטוח לאומי להפריד בין נכות רפואית לנכות תפקודית: בעוד נכות רפואית נקבעת באופן כללי בלבד, נכות תפקודית לוקחים בחשבון את המין, משלח היד ועיסוקו של הנפגע.

ההבדל בין נכות רפואית לנכות תפקודית משמעותי וקריטי. ראשית, הוא קובע את גובה הפיצוי שאותו יהיה אפשר לדרוש ואף לקבל מהמוסד לביטוח לאומי. שנית, הוא משפיע על דרגת הנכות שתיקבע על ידי ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי.

מה עושים במקרה של חילוקי דעות?

כל מקרה של חילוקי דעות מול המוסד לביטוח לאומי מאפשר לאזרחים לפנות אל ייעוץ משפטי. באמצעות התייעצות עם עורך דין נזקי גוף אפשר לבחון כל מקרה לגופו, לבדוק האם אכן ההחלטה של המוסד לביטוח לאומי מבוססת על הסברים משכנעים ובמידת הצורך גם להגיש ערעור.

היתרון בהתייעצות עם עורך דין נזקי גוף בא לידי ביטוי בכך שהוא מכיר פסקי דין תקדימיים ורלוונטיים. בזכות היכרות עם פסקי דין כאלה, יש סיכוי גבוה יותר לבסס את הטענה מול המוסד לביטוח לאומי – כמו למשל לדרוש הכרה בנכות תפקודית ובאחוזי נכות גבוהים יותר מאשר בנכות רפואית כללית בלבד.

כך קובעים את אחוזי הנכות

מה שצריך לזכור לגבי ההבדל בין נכות רפואית לנכות תפקודית הוא שמי שקובע זו אותה ועדה רפואית. במילים אחרות, התפקיד של הוועדה הרפואית הוא לבחון כל מקרה לגופו ורק אז להחליט האם אכן מדובר על נכות כללית ורפואית או על נכות תפקודית.

המשמעות מבחינת המבוטח הוא שניתן מלכתחילה להגדיל את הסיכוי לקבל הכרה של הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי בכך שמדובר על נכות תפקודית ולא על נכות רפואית וכללית. אם זו אכן המטרה, מה שאפשר לעשות זה להגיע עם המסמכים התומכים בטענת המבוטח ומבססים אותה.

השפעת המוסד לביטוח לאומי על ביטוח פרטי

עוד כדאי לזכור שכל החלטה של המוסד לביטוח לאומי לגבי ההבדל בין נכות רפואית לנכות תפקודית יכולה להשפיע על הפיצוי בפוליסת ביטוח פרטית. אם למשל רוצים להפעיל פוליסה של אובדן כושר עבודה ולתבוע חברת ביטוח פרטית, צריך לזכור שהיא מקבלת החלטה לפי המוסד לביטוח לאומי.

אז זו סיבה מספיק טובה להתאמץ כדי להטות את הכף ולעודד את הוועדה הרפואית לקבוע שאכן מדובר על נכות תפקודית – ולא רק על נכות רפואית כללית. בפועל, זה שווה אלפי שקלים.

 

ספר ופטיש

עורך דין מחויך
ייעוץ חינם עם עורך דין

המידע על מערכת המשפט הוא אינסופי. אם אינכם בטוחים לגבי סוגייה משפטית, צרו קשר וקבלו ייעוץ חינם עם עורך דין מנוסה!

מידע נוסף