היתרונות בכניסה להליך חדלות פירעון

תוכן עניינים

הליך חדלות פירעון אינו מיועד לכל האנשים השרויים במצוקה כלכלית, אך עבור חלקם, ההליך יכול לחסל באופן חוקי רבים מהחובות.

בסוף התהליך, החייב יופטר ובכך תינתן הזדמנות להתחלה חדשה.

במאמר שלהלן אנו נציג את הצדדים החיובים בהליך שיש בהם לסייע לחייב במספר נקודות.

 

השהיית הליכי גבייה

כאשר החייב מגיש בקשה לכניסה להליכי חדלות פירעון, מתבצעת השהייה אוטומטית של כל הליכי ההוצאה לפועל ותביעות החוב שנכנסת לתוקף ברגע שניתן צו לפתיחת ההליך. המשמעות היא שנושים יצטרכו להפסיק באופן חוקי את כל המאמצים ליצור קשר עם החייב ולהטריד את מנוחתו בעניין גביית החוב.

 

מניעת פינוי ועיקול

הליך חדלות פירעון יכול להפסיק את העיקול על בית החייב, ולתת לו את ההזדמנות להתעדכן בתשלומים שהוחמצו ולבצען בקצב ובסכומים שיוחלט עליהם. אם החייב מתכנן לשמור על ביתו, סביר להניח שהוא יצטרך להמשיך ולשלם לבנק שממנו לווה את המשכנתא.

 

עיקולי שכר

ההליך יפסיק עיקולים בשכר לאלה שכבר קיימים, וכן עיקולים עתידיים קרובים. במהלך תהליך חדלות הפירעון, באפשרות החייב לבטל את החוב שגרם לעיקול או לתת זמן להתארגן בביצוע פירעון החוב בתשלומים. עם זאת, אם העיקול נובע ממזונות, זה לא יבוטל במסגרת הליך חדלות פירעון.

 

מחיקת החובות

היתרון הגדול הטמון בהליך זה הוא ההזמנות להיפטר מהחובות, כחוק. בכללי, ניתן למחוק חלק נכבד מהחובות, כגון חובות בגין הלוואות למיניהן. בהליך חדלות פירעון החייב יכול גם לנצל את ההזדמנות כדי לערער על טענות הנושים המבקשים לגבות ממנו יותר כסף ממה שהוא באמת חייב.

אם אתה חש מועקה ו"שוחה" בחובות ושוקל כניסה להליך חדלות פירעון, פנה לעורך דין חדלות פירעון כדי לדון אילו אפשרויות עשויות להיות לך בכדי להתחיל בדרך כלכלית חדשה.

 

אובדן דירת מגורים בהליך חדלות פירעון

אם אתה חדל פירעון, קרי סך חובותיך עולים על סך הנכסים שלך, אתה עלול בסופו של דבר לאבד את דירת המגורים שלך. פירוש הדבר שחשוב מאוד לבצע בחינה מקדימה וקפדנית של המקרה שלך כדי להעריך את מידת הסיכויים להיווצרות תרחיש כזה עקב הכניסה להליך.

זה נשמע מפחיד נכון? אך הצעד הזה נעשה במקרים קשים במיוחד ובתי המשפט ורשמי ההוצאה לפועל נוהגים לעשות שימוש בצעד זה רק לאחר שמוצו כל האפשרויות האחרות להסדרת החוב. מתי החייב עלול חלילה לאבד את ביתו ומה האפשרויות העומדות בפניו אם כן זה יקרה.

 

פיגורים בתשלומי שכירות ומשכנתא

גם אם החייב לא יאבד את דירתו במסגרת הליך חדלות פירעון, הוא עדיין עלול להיות חשוף לסיכון אם הוא מאחר משמעותית בתשלומי שכר הדירה או המשכנתא שלו. בעל הדירה או הגוף המלווה את המשכנתא עדיין יכולים לנקוט בפעולות להשבת הנכס אם החייב נמצא בפיגור למעלה מ-6 תשלומים.

אם החייב שוכר שירה, בעל הדירה שלו יכול גם לנקוט בפעולות להחזרת הנכס שלו מסיבות אחרות, כגון במקרה של איחור בתשלומי דמי השכירות או במקרה של הפרת תנאים אחרים בהסכם השכירות בין הצדדים.

אם החייב הוא הבעלים של הדירה שבה הוא מתגורר, יתכן כי הכונס הרשמי או נאמן פשיטת הרגל ירצו למכור את דירתו בכדי לכסות באמצעות הכסף שיושג מהמכירה את החובות שבגינן הוגשה בקשת הפתיחה בהליכים. זה חל בין אם הבית בבעלותו המלאה של החייב או בחכירה, ובין אם החייב הבעלים בנכס בעצמו או במשותף עם אחרים.

חל איסור מוחלט להעביר את הנכס לאדם אחר או למכור אותו בפחות משוויו האמיתי על מנת לנסות להימנע מפעולות כונס הנכסים הרשמי שמוכר אותו.

 

האם החייב יכול למנוע את מכירת דירתו?

ישנם מצבים בהם ייתכן שהחייב יוכל למנוע או לדחות את מכירת דירתו במצבים האלה:

  • אם יש לו משפחה או תלויים שגרים עמו

אם יש לחייב משפחה או תלויים המתגוררים בביתו, יתכן כי המכירה תושהה למשך שנה על מנת שהחייב יתארגן למציאת מקום מגורים חלופי.

 

  • אם מישהו ירכוש את חלקו של החייב

יתכן שניתן למנוע מכירת דירת מגורים אם בן / בת הזוג,  או קרוב משפחתו או חבר יסכימו לקנות את חלקו בה.

 

  • אם החייב שוכר את דירתו

אם החייב ישכיר את ביתו, לא סביר שיאבד אותו על ידי כניסה להליך. עם זאת, ישנם מצבים מסוימים בהם ביתו עלול להיות בסיכון, כולל:

אם הנכס נכלל בעיזבון – אם כי הדבר לא חל על רוב מצבי השכירות, בדרך כלל זה יהיה נושא רק אם החייב ירוויח כלכלית בדרך כלשהי מהסכם השכירות שלו.

אם הסכם השכירות של החייב אומר שאדם חדל פירעון אינו יכול להיות דייר בביתו.

 

אם יש פיגורי תשלומי שכירות

אם כל אחד מאלה חל עליך, עליך לקבל ייעוץ מומחה.

אם אתה מסתכן באובדן בית מגורים בגלל כניסה להליך חדלות פירעון או שכבר קרה לך אובדן כזה, עליך לפנות לרשות המקומית בהקדם האפשרי. סביר להניח שהם יתחשבו בנסיבותיך כדי לראות אם אתה זכאי לעזרה בשיכון מחדש.

אם מכרת את הבית שלך במטרה להימנע מחדלות פירעון, ייתכן שהרשויות לא יעזרו לך בדיור חלופי, מכיוון שהן עשויות להחליט שאתה חסר בית בכוונה תחילה על מנת להימנע מתשלום עבור הנושים. עם זאת, עליך לדבר עם הרשות המקומית שלך בשלב מוקדם ככל האפשר אם הדבר עשוי לחול עליך.

 

לסיכום

כפי שניתן לראות, הליך חדלות פירעון יכול לפתוח צוהר לעתיד מתוק אך יחד עם זאת טומן בחובו סכנות מסוימות, מומלץ בחום להיוועץ עם עורך דין ליאור אבן עזרא אשר נחשב לאחד המובילים בתחום על מנת לקבל את הייעוץ וההכוונה הנכונים, וכך, תתקבלנה החלטות על בסיס רציונלי ומושכל.

 

פטיש

עורך דין מחויך
ייעוץ חינם עם עורך דין

המידע על מערכת המשפט הוא אינסופי. אם אינכם בטוחים לגבי סוגייה משפטית, צרו קשר וקבלו ייעוץ חינם עם עורך דין מנוסה!

מידע נוסף
השלבים בהליך פשיטת רגל

אז היכן מתחילים? אם נדמה לכם שהגרוע מכל קרה ואתם נאלצים לפשוט רגל, כדאי כבר עכשיו להסתייע במשרד עו"ד פשיטת רגל מומלץ. חובה לזכור שללא

מחיקת חובות – יש דבר כזה?

התשובה לשאלה הזו היא חיובית, החוק הישראלי מאפשר לעיתים לפטור חייב מחובותיו בהליך שמכונה "מחיקת חובות". יש לזכור שמחיקת חובות היא סופו של הליך ארוך

דמי מזונות בהליך חדלות פרעון

האם אדם שחייב בתשלום דמי מזונות בהליך חדלות פירעון מפסיק לשלם אותם במהלך תקופת ההחזר? האם ניתן לקצוב סכום שונה לדמי המזונות לאורך התקופה? והאם

איך להגיש חדלות פירעון לאדם פרטי

חוק חדלות הפירעון ושיקום כלכלי הוא החוק שמסדיר את תהליכי חדלון הפירעון במדינת ישראל. תהליך חדלות הפירעון הוא מה שמכונה פשיטת רגל, תהליך שבו מפרקים

מה התהליך של איחוד תיקים בהוצאה לפועל?

תהליך איחוד תיקים בהוצאה לפועל מספק גישה מובנית ושיטתית לחייבים המתמודדים עם ריבוי חובות ופעולות משפטיות. תהליך זה מאפשר לחייבים לשלב תיקים שונים התלויים ועומדים