מה זה תכנון מס? איך עושים את זה?

תוכן עניינים

היחסים של אדם אל מול מערכת ממשלתית משומנת כמו מס הכנסה הם מורכבים, בלשון המעטה. כאשר אנו שומעים את הביטוי תכנון מס, הקונוטציה היא אוטומטית שלילית, בהקשרים של חברות שונות, שפועלות במישור החוקי אך ספק מוסרי. במאמר זה, ננסה להיכנס לעובי הקורה בנושא.

 

מהו תכנון מס?

לתכנון מס פנים רבות. ישנם תכנוני מס המיועדים לארגונים וחברות שכל תכליתם היא הגעה לפטור או הימנעות מתשלומי מס, או טשטוש הפעילות הכלכלית או היכן החברה עומדת, לצורך צמצום או העלמת חבות המס. חשוב לציין שכל הפעולות הללו, הם בגדר תכנוני מס לגיטימיים וכשרים מבחינת החוק, אך במקרים רבים, מדובר על דרך פעולה שאפשר לראות בה כלא כשרה או מוסרית, לעיתים בשטח האפור של פעילות מיסוי תקינה.

דרך פעולה זו עשויה לכלול למשל רישום במקלט מס של חברות או תאגידים, רישום של הכנסות בישראל על שמן של חברות זרות, רישום הכנסות מהמדינה משל הן מיועדות למדינה זרה וכן הלאה. על מנת להבין לעומק את הנושא, מומלץ להיוועץ בעורך דין ייעוץ ותכנון מס הבקיא בתחום ויכול לעשות את המקסימום עבור יחיד או חברה. דוגמה לעורך דין מנוסה הוא עו"ד משה קריסי.

 

הגבול בין ניהול נכון להימנעות מתשלום

חשוב להבהיר, כאשר אנו מדברים על תכנון מס, מתכוונים לתכנון מס לגיטימי ומקובל. מדובר בהליך שכל  מטרתו הוא תכנון מסודר ומקצועי של ניהול חבות המס.  לא מדובר באופן התחמקותה של החברה קובעת את גובה המיסים ודרכי התשלום שלה.

תכנון המס מתייחס להליך הכרחי של ניהול הוצאות והכנסות, ההפסדים והרווחים בצורה היעילה והמקובלת, על מנת להגיע לחשבונאות עסקית תקינה, על מנת שהחברה תשלם את המס הנכון עבור הפעילות העסקית שלה.

 

איך לעשות את זה נכון

במדינות רבות בעולם לרבות ישראל, ישנה הכרה בזכותו של הנישום, בין אם אינדיבידואל או חברה, להיות זכאי לתכנון תשלומי המס שלו במסגרת החוק. חשוב לזכור, אסור שתכנון המס יהיה סבוך, מורכב ומסורבל במיוחד, החורג מהנורמות המוגדרות בפועל. כמו כן, יש באופן טבעי להימנע מתכנון שתכליתו התחמקות ממס, זאת על ידי ביצוע עסקאות מלאכותיות או פעולות נוספות שנמצאות בתחום האפור של החוק.

זכרו, ביצוע נכון וחוקי של תכנון מס חייב יכלול תמיד היוועצות או ליווי של בר סמכא המתמחה במיסוי ובאפשרויות העומדות לרשותו של הנישום. איש מקצוע זה יכול להיות רואה חשבון או יועץ מס, ובמקרים רבים גם עורך דין, כזה הבקיא במיסוי. עם זאת, לרוב יהיה הגיוני להתייעץ בנושא עם רואה חשבון.

 

הפרמטרים לתכנון מס נכון

תכנון מס אידיאלי חייב לכלול התחשבות במשתנים רבים:

  • חוק המס בכל המדינות הרלוונטיות, לרבות מדינת ישראל וכן מדינות בהן החברה או היחיד מקיימים יחסים עסקיים.
  • ניסוח נכון של החוזים בחברה על מנת להגן עליה מבחינה משפטית.
  • לדאוג לבצע מראש הליכים משפטיים נכונים מתאימים.
  • ביסוס הפעולות על נתונים ומסמכים שניתן להציג ולהוכיח בעת הצורך

לסיכום, אין כל רע ברצון או כוונה של החברה או היחיד לשלם את כמות המס המינימלית שנדרש לשלם על פי חוק. תכנון מס נכון הוא הפתרון בדרך להשגת המטרה הזו.

תכנון מס

עורך דין מחויך
ייעוץ חינם עם עורך דין

המידע על מערכת המשפט הוא אינסופי. אם אינכם בטוחים לגבי סוגייה משפטית, צרו קשר וקבלו ייעוץ חינם עם עורך דין מנוסה!

מידע נוסף
התייעצות עם עורך דין מיסים

התייעצות עם עורך דין מיסים ניהול של עסקים בישראל הרבה פעמים כולל לא מעט תקלות ועבירות שונות, כאשר חלק מהן קשורות למיסים. אומנם זה נכון

מה זה גילוי מרצון?

מה זה גילוי מרצון? אתם רגילים לשלם מיסים כבר שנים רבות ותמיד נדמה לכם שהמיסים שאתם משלמים גבוהים מידי? לא יודעים כבר איך להתמודד עם

מהו חוק 190?

חוק 190 לפקודת מס הכנסה הוא חוק אשר עיקרו עוסק בקבלת פטור ממס בעת קבלת קצבת פנסיה. במאמר הבא נבין לעומק מהו חוק 190 ומהם

עו"ד מיסים המתמחה בהחזרי מס

ישנם עורכי דין רבים בישראל המתמחים במיסים. מעורבותם מתחילה כשמתבצעות עבירות מס, שגורמות למי שביצע אותן להיות מעורבים בהליך פלילי. החוק בישראל הוא חד משמעי