משמורת הגיל הרך

תוכן עניינים

משמורת ילדים נחשבת לאחת מהסוגיות הקשות ביותר בכל הנוגע להליך הגירושין, חלק מהמאבקים החריפים ביותר, במיוחד כשמדובר בזוגות נורמטיביים קשורים לעניין המשמורת, סוגייה רגישה במיוחד היא סוגת משמורת הגיל הרך.

 

חזקת הגיל הרך בישראל

על פי עיקרון חזקת הגיל הרך  ילדים עד גיל 6 מועברים למשמורת של האם אוטומטית. הסיבה לכך נובעת מהעובדה שגירושים בישראל נעשים בהתאם לדין הדתי ומדובר באחד מהיתרונות הגדולים ביותר שיש לנשים על פני גברים בכל הקשור להליך הגירושין.

בשנים האחרונות ישנה ביקורת גוברת על עיקרון זה כאשר נעשים נסיונות לבטל את החזקה במסדרונות הכנסת והמאבקים מסביב לנושא, שמובלים על ידי גברים גרושים הפכו ליצריים במיוחד.

ילד

 

ועדת שניט והמלצותיה בנוגע למשמורת הגיל הרך

ועדת שניט שהוקמה בשנת 2005 על ידי שרת המשפטים דאז ציפי לבני קיבלה אחריות על גיבוש מדיניות בכל הנוגע למשמורת ילדים ובפרט בנוגע לחזקת הגיל הרך.

רק בשנת 2011 ולאחר שהוועדה פגשה מומחים רבים שהעידו על טובת הילד ומה הבחירה העדיפה עבורו המליצה הוועדה לבטל את החזקה ולעודד את בתי המשפט להטיל אחריות משותפת על הילדים.

הועדה המליצה שלעצור את הנוהג הקיים, להעביר את המשמורת באופן אוטומטי לאם, ובמקום להשתמש בשירותים של עובדים סוציאליים ופסיכולוגים כדי לקבוע איזה הורה ידאג יותר לילד ומהי טובתו.

לאחר המלצות הועדה נרשם שינוי משמעותי בכל הנוגע להמלצות של עובדות סוציאליות ופקידות סעד בנוגע להמלצותיהן לגבי משמורת בגיל הרך. בעיקר בכל הנוגע להסדרי ראייה כאשר האב זוכה לראות את הילדים לעיתים קרובות יותר.

 

פסיקה בשנים האחרונות

כאשר ההורים לא מצליחים להגיע להסכמות בסוגיית משמורת ילדים בית הנדרש נאלץ להתערב, בהתאם למגמה של השנים האחרונות גם בפסיקות האחרונות של בית המשפט אנו מזהים התגמשות מסוימת בנטייה של בית המפשט לפסוק בהתאם לחזקת הגיל הרך.

רק לפני חודשיים נקבעה משמורת משותפת בפסק דין של בית המשפט לענייני משפחה בירושלים, הפסיקה נעשתה במסגרת סכסוך גירושין מכוער למדי בו השופט קבע כי יש נסיבות המצדיקות קביעת משמורת משותפת על התינוק בן השנתיים של הזוג.

העובדות הסוציאליות שהעידו בתיק ציינו כי האב מראה רגישות גבוהה יותר לילד לאחר שהן בחנו את היחסים של שני ההורים על הילד, בהתאם להמלצתן השופט בחר להורות על משמורת משותפת ולא על משמורת בלעדית של האם.

 

אז מה לעשות במסגרת סכסוך משמורת

אם נקלעתם להליך גירושין ואתם לא מצליחים להגיע להסכמות בנוגע למשמורת על הילדים תצטרכו לשכור את השירותים של עורך דין מוביל לענייני משפחה. עורך דין טוב יוכל להסביר לכם מה האפשרויות העומדות בפניכם והאם ניתן להשיג משמורת בלעדית או משותפת על הילד.

חשוב להבהיר שגם כיום לחזקת הגיל הרך יש משקל משמעותי בשיקוליו של השופט אולם בשנים האחרונות החזקה הפכה לפחות אוטומטית מה שמאפשר חריגות במקרים מסוימים.

עורך דין מחויך
ייעוץ חינם עם עורך דין

המידע על מערכת המשפט הוא אינסופי. אם אינכם בטוחים לגבי סוגייה משפטית, צרו קשר וקבלו ייעוץ חינם עם עורך דין מנוסה!

מידע נוסף
סימנים מחשידים לבגידה

חושדים כי בן/בת הזוג בוגד? ובכן, במדריך הבא נציג בפניכם את הסימנים המחשידים לבגידות וכיצד ניתן לאשש את הסימנים באמצעות חקירה דיסקרטית של חוקר פרטי.

האם מגשר נכנס בהסכם הגירושין

החל משנת 2016, נכנסו לתוקפן בישראל תקנות חדשות, המחייבות זוגות המעוניינים בגירושין – לפנות לפני הכל לגישור מקצועי. מטרת התקנות הללו הייתה למנוע בחלק מהמקרים,

איך מכריעים על משמורת משותפת?

בשנים האחרונות נראה שהליך הגירושין הפך לפשוט יותר, וזוגות רבים בוחרים ללכת בדרך זו בעת שמתעוררות בעיות במערכת היחסים, שלא ניתנות לפתרון או לגישור. דעות

הסכם ממון – לא לעשירים בלבד

באופן לא מפתיע, רוב הסכסוכים הקשים בהקשר של גירושין הם או על כסף או על ילדים. אך האמת היא שדווקא את הסכסוכים בנושאים הללו אפשר

משמרות ילדים לאחר גירושין

אחרי שנים רבות משותפות, הגעתם ביחד למסקנה ברורה שעתיד הקשר הזוגי שלכם הוא לא בר סיכוי, והחלטתם להתגרש. כעת תעמדו בפני תהליך גירושין שיכלול כל

מזונות אישה וילדים

להליכי גירושין, נוסף על השלכותיהם הרגשיות והמשפחתיות, עלולות להיות השלכות כלכליות רציניות. לתשלומי מזונות יש משמעות רבה עבור בני הזוג ולכן כדאי להבין בנושא זה

3 תפיסות שגויות לגבי הליך גירושין

הסטיגמה הרווחת לגבי גירושין היא שמדובר בדבר רע. כמו כן, הציבור תופס אותם כחוויה מכאיבה ושלילית. אולם, בפועל יש לא מעט זוגות שהתגרשו וחיים בשלום