אובדן סיכויי החלמה בעקבות אבחון מאוחר

תוכן עניינים

אובדן סיכויי החלמה בעקבות אבחון מאוחר מהווה פגיעה קשה שמשפיעה לא רק על ההווה של המטופל, אלא גם על עתידו ועתיד משפחתו. לאור חומרת העניין, במקרים של פעולות רשלניות המובילות לעיכוב באבחון ובעקבותיו גם לאובדן סיכויי ההחלמה של החולה, רצוי לפנות לעורך דין רשלנות רפואית על מנת לבחון את ההיתכנות להגשת תביעת פיצויים.

 

מי משלם את המחיר על אובדן סיכויי החלמה בעקבות אבחון מאוחר?

אבחון מאוחר, במיוחד בסוגי סרטן שונים שבהם גילוי מוקדם יכול להציל חיים, משפיע באופן משמעותי על סיכויי ההחלמה של מטופלים. כאשר המחלה בשליטה ולא התפשטה, סיכויי ההחלמה גבוהים יותר. גם במקרים של מחלות כרוניות, אבחון מושהה יכול להיות מסכן חיים שכן המחלה עלולה להתקדם לשלב שבו אובדים סיכויי החלמה משמעותיים. למרבה הצער, מי שמשלמים את המחיר על מחדלים רפואיים המובילים לאובדן סיכויי ההחלמה של החולה – הוא תמיד המטופל.

 

מה עלול להוביל לאובדן סיכויי החלמה בעקבות אבחון מאוחר?

התנהלות רשלנית התורמת להתקדמותה של מחלה באין מפריע, יכולה להתבטא באי מתן תשומת לב ראויה של הרופא לתלונות המטופלים, אי הפניה לבדיקות הנחוצות כדי לשלול או לאשש אבחנות, ביצוען או פענוחן באופן קלוקל, חוסר מודעות לגורמי סיכון רלוונטיים, וחריגות מפרוטוקולים מקצועיים מקובלים.

 

האפשרות הגשת תביעת פיצויים בשל אובדן סיכויי החלמה בעקבות אבחון מאוחר

במקרים של אובדן סיכויי החלמה בעקבות אבחון מאוחר שנבע מרשלנות רפואית, בתי המשפט פוסקים פעמים רבות פיצויים משמעותיים, אם מוכח כי נזקיו של המטופל נבעו ישירות מהפעולות הרשלניות. עורך דין מנוסה לענייני רשלנות רפואית, יכול להעריך את ההיתכנות של הגשת תביעת פיצויים מצד הנפגעים ואת הפיצוי הפוטנציאלי שהתובעים יוכלו לקבל בעקבותיה.

 

האם אובדן סיכויי החלמה בעקבות אבחון מאוחר הוא בהכרח תוצר של מחדל רפואי?

לא כל טעות שעושה רופא נחשבת לרשלנות רפואית בהכרח, שכן טעויות אנוש עלולות להתרחש גם בקרב רופאים שמבצעים את עבודתם במסירות. בדומה לתביעות רשלנות רפואית אחרות, גם במקרים אלו, על עו"ד רשלנות רפואית להוכיח שהרופא שאמור היה לאבחן את המחלה, לא עמד בסטנדרטים ובנהלים הרפואיים המצופים מרופא סביר בתחומו.

 

מיהו אותו "רופא סביר" שביחס אליו נמדדת רשלנות רפואית?

מבחן הרופא הסביר הוא אומדן להתנהלותם של רופאים ביחס למטופליהם. הציפיות מרופא סביר הן גבוהות, והם אינם יכולים להזניח את חובתם כלפי המטופל ולפעול לפי סטנדרטים נמוכים. יתרה מזאת, על הרופא המטפל מוטלת אחריות לשקול הן את רווחתו הפיזית והן הרגשית של המטופל.

אם רופא לא יצליח להעריך את כל הפרמטרים הדרושים, לערוך בירורים מעמיקים, לרבות הפניית  מטופלים לבדיקות אבחנתיות שונות על פי הצורך, הוא עלול להיות חשוף לתביעת רשלנות רפואית.

 

הרכיבים הרלוונטיים להוכחת אובדן סיכויי החלמה עקב אבחון מאוחר

במשפטי רשלנות רפואית, על עורך דין רשלנות רפואית שמייצג את התובעים לבסס מספר נקודות בבית המשפט, והן:

  1. למטופל נגרם נזק.
  2. פעולות רשלניות ננקטו על ידי הרופא או שפעולות נחוצות לא ננקטו בידיו כנדרש.
  3. הגורם הרפואי שהמטופל בא עמו במגע הוא שאחראי לאובדן סיכויי ההחלמה.
  4. קיים קשר ישיר בין הנזק (אובדן סיכויי ההחלמה) להתנהלות הרשלנית של הגורם הרפואי הנתבע.

כל נקודה כזו, חייבת להיות נתמכת בראיות ובתיעוד של המקרה והשתלשלות האירועים שלו.
עם זאת, לא פשוט להוכיח כי אובדן סיכויי ההחלמה של המטופל נבע ישירות מהאבחון הקלוקל מצד רופאיו.

זאת משום שחולה המתמודד עם מחלה קשה ומורכבת, עלול לאבד את סיכויי ההחלמה ללא קשר לפעולות רשלניות כלשהן, עקב ההתקדמות הטבעית של המחלה.

כדי להתמודד עם קושי זה, שוקל בית המשפט את הסתברות הנזק, מתוך הכרה בכך שאי היכולת להוכיח קשר סיבתי עשוי למנוע תביעות נגד רופאים רשלניים.

 

איך מחושב סכום הפיצויים בגין אובדן סיכויי החלמה עקב אבחון מאוחר?

הפיצוי בגין אובדן סיכויי החלמה עקב אבחון מאוחר, מחושב על ידי הפחתת סיכויי ההחלמה הנותרים לאחר הפעולות הרשלניות מסיכויי ההחלמה הידועים מהמחלה הספציפית שממנה סבל החולה. הערך המתקבל קובע את סכום הפיצויים שישולם לתובע במידה ויזכה בתיק.

באמצעות חישוב זה, בית המשפט מפצה את המטופל בגין נזקים שייתכן כי היה סובל מהם גם ללא המעשים הרשלניים של רופאיו. עם זאת, ייתכן שהפיצוי לא ישקף במלואו את ההפסדים שנגרמו למטופל עקב הפחתת סיכויי ההחלמה שלו.

חריג לכלל זה חל כאשר קיים תרחיש שבו המטופל מאבד מחצית מסיכויי ההחלמה שלו. במקרים כאלה, המטופל מקבל פיצוי מלא עבור כל הנזקים, במקום להסתמך רק על חישוב ההסתברות שצוין מעלה. חריג זה מכיר בכך שאובדן של כ- 50% מסיכויי ההחלמה של אדם, מצדיק פיצוי מלא.

חשוב לציין כי חישובים אלו הינם תיאורטיים ותלויים בהליכי המשפט ובהוכחת יתר הפרמטרים שהוזכרו לעיל.

 

למה חשוב להיות מודעים לפני שבוחרים לנקוט צעדים משפטיים עקב אובדן סיכויי החלמה בעקבות אבחון מאוחר?

אובדן סיכויי ההחלמה כתוצאה מאבחון מאוחר של מחלות, ולבטח כאשר הוא מתרחש עקב רשלנות רפואית – משפיע באופן משמעותי על חיי המטופל ואיכות חייו. אולם חשוב לקחת בחשבון שמשפטי רשלנות רפואית הם תהליכים ארוכים ויקרים. כדי לסייע בהוכחת פרמטרים רלוונטיים בבית המשפט, ייתכן שיהיה צורך בחוות דעת רפואיות של רופאים מומחים. אנשי מקצוע אלו יכולים לשמש כעדים אובייקטיביים ולספק דוגמאות ממקרים דומים שהסתיימו בתוצאות שונות, וכן להבהיר את הטרמינולוגיה הרפואית הכרוכה בתיק.

 

אובדן סיכויי החלמה בעקבות אבחון מאוחר – סיכום

אם אתם סבורים כי ילדכם נפגע ממחדל רפואי אשר הוביל לאובדן סיכויי החלמה בעקבות אבחון מאוחר – דעו כי אינכם חייבים להתמודד עם זה לבד. קול הזכויות מעמידה לרשותכם שירותי ייעוץ והכוונה בכל הנוגע למימוש זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים או זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים.

פנו אל צוות היועצים של קול הזכויות עוד היום ונסייע לחבר אתכם אל הגורמים המקצועיים שיוכלו לבחון את האפשרות לזכאותכם לפיצוי כספי וזכויות רפואיות שונות לטובת ילדכם, ואת הערוצים שבהם תוכלו לממש את הזכויות הללו. אל תהססו להסתייע בנו – אנחנו זמינים עבורכם לכל שאלה.

 

שאלות ותשובות

מה המתאם בין איחור באבחון של בעיות בריאותיות לבין פגיעה בסיכויי ההחלמה?

אבחון מאוחר של מחלות ובעיות בריאותיות, במיוחד במצבים מסכני חיים כמו סרטן, יכול להפחית משמעותית את הסיכויים להחלמה מלאה. למרבה הצער, אבחונים מאוחרים יכולים אפילו לגרום למוות. לכן גילוי מוקדם ממלא תפקיד מכריע, במיוחד בהתפשטות מהירה של מחלות כמו סרטן, מכיוון שהוא יכול להציל חיים.

 

האם איחור באבחון יכול להיחשב כמקרה של רשלנות רפואית?

כן, אבחון מושהה יכול להיות מסווג כרשלנות רפואית. בתחום הרפואי, ישנם פרוטוקולים ונהלים מבוססים שהרופאים מצופים לפעול על פיהם כאשר מוצגים להם תסמינים ספציפיים או אבחנות חשודות. אם רופא כשל בהפניית מטופל/ת לבדיקות נחוצות או אבחן בעיה רפואית באופן שגוי – מה שהוביל לאי גילוי המחלה בזמן, ניתן לראות בכך רשלנות רפואית, בסבירות גבוהה.

 

כיצד ניתן לבסס טענה לאובדן סיכויי החלמה עקב איחור באבחון?

לביסוס העילה להגשת תביעת פיצויים בתיק רשלנות רפואית, יש צורך במתן ראיות לבית המשפט המוכיחות כי נגרם למטופל נזק, כי הנזק נבע מהתנהגות רשלנית של הגורם הרפואי שאמון היה על אבחונו וכי ניתן היה למנוע את הנזק אם הגורם הרפואי הנתבע, היה נוהג אחרת.

 

אילו גורמים קובעים את גובה הפיצוי בתביעות בגין אובדן סיכויי החלמה בעקבות אבחון מאוחר?

גובה הפיצוי משתנה על בסיס כל מקרה לגופו, תוך התחשבות בנסיבות הספציפיות, רמת הרשלנות שהפגין הרופא, היקף הנזק שנגרם למטופל/ת וגורמים רלווונטיים נוספים. אם יוכח קשר סיבתי בין ההתרשלות לנזק, ובמידה והנזק הוא מהותי, סביר שיפסק פיצויים גבוהים יותר.

קול הזכויות

עורך דין מחויך
ייעוץ חינם עם עורך דין

המידע על מערכת המשפט הוא אינסופי. אם אינכם בטוחים לגבי סוגייה משפטית, צרו קשר וקבלו ייעוץ חינם עם עורך דין מנוסה!

מידע נוסף
חובת לבישת חליפה בבית משפט

כאשר מדובר בעורכי דין, כללי לשכת עורכי הדין (מדי משפט) מחייבים את עורך הדין, כאשר הוא מופיע בבית משפט, ללבוש "מדי משפט" שכוללים – חולצה

האם יש השפעה כלכלית במשפט מתומלל

תמלול הקלטות מסוגים שונים משפיעות הן בהכרעת הדין, והן כשימוש לפרוטוקול המכסה מבחינה משפטית. במאמר הבא לעסוק ונעמיק בשאלות כמו: איך הקלטות יכולות להטות את

4 שלבים לתביעות נגד משרד הביטחון

כשמדובר בהגשת תביעה נגד משרד הביטחון, ישנם כמה שלבים שכל אחד צריך לעבור. לפני שנתחיל בפירוט, חשוב לנו לציין כי זהו תהליך שעלול לקחת זמן

האם משרד פרסום נחשב כהוצאה מוכרת?

בעלי עסקים וחברות נדרשים לעמוד בלא מעט חובות: הם צריכים לדווח באופן קבוע לרשויות המס ולשלם מיסים, צריכים לעבוד על פי תקנות וכללים אדמיניסטרטיביים, להגיש