הכירו את זכויות התלמידים בזמן מבחני הבגרות ומה קורה אם לא מקבלים זכויות אלו

תוכן עניינים

במערכת החינוך ישנן חובות וזכויות לתלמידים שחלק מהן עוסקות במבחני הבגרות. המאמר יפרט מהן הזכויות ומה קורה אם לא מקבלים אותן.

 

הזכות להיבחן במבחני הבגרות

בראש ובראשונה כל תלמיד בארץ ישראל שלומד במוסד חינוכי מוכר יכול לגשת לבחינות הבגרות במקצועות אותם הוא בוחר וברמה המתאימה לו בחינם. במידה והורי התלמיד אינם משלמים את הכספים בהתאם לטבלת תשלומי הורים, לא ניתן למנוע מהתלמיד לגשת לבחינות הבגרות. למרות זאת ישנם תנאים שעל התלמיד לעמוד בהם, אך גם אם אינו עומד בהם מנהל בית הספר יכול לאפשר לו לגשת לבחינות על פי הסכמת המורים המקצועיים במוסד החינוכי. למידע נוסף בקרו באתר של עו"ד בתחום החינוך – גל קנר אלימי.

 

הזכות להקלות בבחינות הבגרות

תלמיד שיש לו לקות למידה זכאי להקלות במבחני הבגרות כמו מילונית בבגרות באנגלית, מחשבון, זמן מוארך, התעלמות משגיאות כתיב וכד'. התלמיד צריך להביא אבחון פסיכו דידקטי עם המלצות להקלות שאותן יאשרו במוסד הלימודי. גם תלמיד שסובל מבעיות בריאות יביא מסמך רפואי שיזכה אותו בהקלות שונות.

 

זכויות נוספות

  • תלמידים שמעוניינים לשפר ציונים זכאים לעשות זאת בסמסטר הקיץ במוסד החינוכי בו הם לומדים.
  • לתלמידים ששפת האם שלהם אינה עברית, עולים חדשים או ותיקים, תושבים חוזרים או נתינים זרים יהיו התאמות בבחינות הבגרות.
  • גם תלמידים שהורחקו מבית ספרם רשאים לגשת לבחינות הבגרות.

 

התנאים לזכאות להיבחן בבחינות הבגרות

תלמיד רשאי להיבחן בכל מקצוע בתנאי שהוא נלמד במוסד החינוכי אליו התלמיד שייך. המקצוע צריך להיות תחת תכנית הלימודים של משרד החינוך וברמה שהוא קבע. למשל, מבחן בגרות במתימטיקה של 3, 4 או 5 יחידות. בנוסף התלמיד צריך ללמוד לבחינה ולהחזיק בתעודה בה כתוב שהוא מיועד להסמכת גמר כאשר הוא יקבל אותה בסיום כיתה י"א.

שלילת הזכאות להיבחן תקרה רק במקרים חריגים ובהסכמת הצוות החינוכי והמקצועי במוסד החינוכי. מדובר על תלמידים שמזלזלים בלימודים, עוברים על חוקי המוסד החינוכי בצורה חמורה, תלמידים שקיבלו במקצוע בו הם רוצים להיבחן מספיק בקושי או תלמידים שנעדרו יותר מ-30% מהשיעורים במקצוע בו הם רוצים להיבחן ואין להם ציון סופי.

 

מה קורה אם לא מקבלים זכויות במבחני הבגרות?

תלמיד שלא מורשה להיבחן בבחינות הבגרות או בחלק מהן רשאי להגיש ערעור למפקח הכולל של משרד החינוך באגף פניות ותלונות הציבור. בנוסף, ניתן לעתור לבית המשפט המנהלי במידה ותשובת המפקח הכולל שלילית ולטעון שקבלת ההחלטה שלו מוטעית. לסיכום, בין אם נשללת הזכות להיבחן במבחני הבגרות ובין אם התלמיד אינו מקבל את ההתאמות הדרושות לו, ניתן לפנות לעורך דין דיני חינוך ולהגיש עתירה נגד ועדת הערעורים של משרד החינוך על מנת לקבל את הזכויות המגיעות לו.

חדר מבחנים

עורך דין מחויך
ייעוץ חינם עם עורך דין

המידע על מערכת המשפט הוא אינסופי. אם אינכם בטוחים לגבי סוגייה משפטית, צרו קשר וקבלו ייעוץ חינם עם עורך דין מנוסה!

מידע נוסף
חובת לבישת חליפה בבית משפט

כאשר מדובר בעורכי דין, כללי לשכת עורכי הדין (מדי משפט) מחייבים את עורך הדין, כאשר הוא מופיע בבית משפט, ללבוש "מדי משפט" שכוללים – חולצה

האם יש השפעה כלכלית במשפט מתומלל

תמלול הקלטות מסוגים שונים משפיעות הן בהכרעת הדין, והן כשימוש לפרוטוקול המכסה מבחינה משפטית. במאמר הבא לעסוק ונעמיק בשאלות כמו: איך הקלטות יכולות להטות את

4 שלבים לתביעות נגד משרד הביטחון

כשמדובר בהגשת תביעה נגד משרד הביטחון, ישנם כמה שלבים שכל אחד צריך לעבור. לפני שנתחיל בפירוט, חשוב לנו לציין כי זהו תהליך שעלול לקחת זמן

האם משרד פרסום נחשב כהוצאה מוכרת?

בעלי עסקים וחברות נדרשים לעמוד בלא מעט חובות: הם צריכים לדווח באופן קבוע לרשויות המס ולשלם מיסים, צריכים לעבוד על פי תקנות וכללים אדמיניסטרטיביים, להגיש