מתי כדאי לעשות הסכם ממון?

תוכן עניינים

ניהול כספים אישי יעיל הינו חלק מרכזי בהשגת יציבות פיננסית וביטחון לטווח ארוך.  הסכם ממון הינו דרך מקובלת מאד לשמור על אינטרסים פיננסיים ולתכנן את העתיד בצורה שקולה יותר. מאמר זה נועד לספק תובנות לגבי מצבים בהם מומלץ לשקול עריכת הסכם ממון, ולעזור לאנשים לקבל החלטות מושכלות לגבי התכנון הפיננסי שלהם.

 

מהו הסכם ממון?

רובנו מכירים את המושג הסכם ממון מתחום הנישואין או הזוגיות כאשר ההסכם משמש להגנה על רכוש שני הצדדים שהושג טרם הנישואין ולעיתים קרובות הוא גם מכיל בתוכו הסכם חלוקת רכוש במקרה של פרידה.

אולם הסכם ממון אינו בהכרח קשור אך ורק לאוהבים, אלא גם לאנשי עסקים המעונינים להכנס לשיתוף פעולה, שני אחים או שני קרובי משפחה אחרים, ידועים בציבור או כל צמד אנשים המעוניין לערוך הסכם רכושי בנוגע לרכוש העצמי והמשותף ביניהם. הסכם הממון בא מסדיר בצורה משפטית למי שייך הרכוש ומה עושים בו במקרה של פטירה, פרידה או כל מקרה אחר.

הסכם ממון

מתי כדאי לעשות הסכם ממון?

כשמדובר בהסכם ממון בין בני זוג, רבים מאמינים עדיין כי הסכם הממון הוא בבחינת 'רוצח אמון', מאחר ובן הזוג המבקש אותו נראה בעיני הצד השני כאדם שלא נותן אמון או שאינו 'סומך' על הצד השני. אך אין שגוי מכך מאחר והסכם הממון אינו בא להגן רק על צד אחד אלא על שני הצדדים, להבטיח את עתידם במקרה של פרידה או פטירה ולהסדיר באופן משפטי את הבעלות על הרכוש.

בדרך זו ייתכן ותוכלו למנוע מעצמכם מאבק משפטי ממושך במקרה של פרידה מבן הזוג. חשוב לציין כי הסכם ממון בלבד אינו מספיק למקרים שבהם בני זוג שאינם נשואים מעוניינים לרשת זה את רכושו של זה לאחר הסתלקות אחד מהם, ולכן במקרים כאלו יש לדאוג גם לצוואה הדדית. להלן המקרים שבהם כדאי לעשות הסכם ממון בין בני זוג:

  1. נישואין – נישואין הינה הסיבה הראשונה במעלה לעריכת הסכם ממון. מסמך משפטי זה מתאר כיצד בני הזוג מתכוונים לנהל את ענייניהם הכספיים במהלך הקשר ובנוסף הבהרה שאינה משתמעת לשתי פנים של מהו הרכוש האישי ומהו הרכוש המשותף. במקרה של פרידה או גירושין מסכימים בני הזוג מראש כיצד לחלק את רכושם הנוכחי והעתידי. הסכם ממון לנישואין יכול להתייחס לעניינים כמו חשבונות בנק משותפים, בעלות על נכס, חובות ועוד. הסכם הממון מגן על האינטרסים של שני הצדדים וממזער עימותים פוטנציאליים בעתיד.
  2. זוגיות ללא נישואין – זוגות הטרוסקסואליים או הומוסקסואליים אשר אינם מעוניינים לבוא בברית הנישואין, או שאינם יכולים לעשות זאת, יכולים ליהנות מהסכם ממון המסדיר את ענייניהם הרכושיים מראש, וכאשר מגיע הזמן להפרד הנושא הרכושי ברור ומובן לכולם. במידה ואחד מבני הזוג נפטר, הסכם הממון יכול לסייע לבן הזוג השני להתמודד עם ההשלכות הכלכליות בצורה טובה יותר, לדוגמא, להשאר לחיות בדירה המשותפת ולא להתפנות ממנה למרות שכביכול היא שייכת ליורשי בן זוגו וכן הלאה. רצוי ביותר ששני בני הזוג יערכו גם צוואה הדדית בנוסף להסכם הממון להבטחת זכויותיהם ברכוש לאחר פטירת אחד מהם.
  3. מגורים משותפים – גם אם אין לכם כוונה להתחתן, אך אתם חיים ביחד ומנהלים משק בית אחד, רצוי שתערכו הסכם ממון שמסדיר חוקית את ההוצאות החודשיות שלכם על משק הבית, ובמקרה של פרידה יהיה ברור יותר מי לוקח איתו מה.

 

לסיכום

עריכת הסכם ממון יכולה לחסוך הרבה מאד מריבות ומאבקים משפטיים, אם מדובר בתחילת נישואים, מגורים משותפים או זוגיות ללא נישואין. הסכם הממון מספק מסגרת משפטית חזקה להגנה על האינטרסים הפיננסיים המשותפים של בני הזוג ואינו מהווה 'אי הבעת אמון' בבן או בת הזוג, אלא להיפך, כבוד והערכה לרכושם ולזכויותיהם.

הסכם ממון

עורך דין מחויך
ייעוץ חינם עם עורך דין

המידע על מערכת המשפט הוא אינסופי. אם אינכם בטוחים לגבי סוגייה משפטית, צרו קשר וקבלו ייעוץ חינם עם עורך דין מנוסה!

מידע נוסף
חובת לבישת חליפה בבית משפט

כאשר מדובר בעורכי דין, כללי לשכת עורכי הדין (מדי משפט) מחייבים את עורך הדין, כאשר הוא מופיע בבית משפט, ללבוש "מדי משפט" שכוללים – חולצה

האם יש השפעה כלכלית במשפט מתומלל

תמלול הקלטות מסוגים שונים משפיעות הן בהכרעת הדין, והן כשימוש לפרוטוקול המכסה מבחינה משפטית. במאמר הבא לעסוק ונעמיק בשאלות כמו: איך הקלטות יכולות להטות את

4 שלבים לתביעות נגד משרד הביטחון

כשמדובר בהגשת תביעה נגד משרד הביטחון, ישנם כמה שלבים שכל אחד צריך לעבור. לפני שנתחיל בפירוט, חשוב לנו לציין כי זהו תהליך שעלול לקחת זמן

האם משרד פרסום נחשב כהוצאה מוכרת?

בעלי עסקים וחברות נדרשים לעמוד בלא מעט חובות: הם צריכים לדווח באופן קבוע לרשויות המס ולשלם מיסים, צריכים לעבוד על פי תקנות וכללים אדמיניסטרטיביים, להגיש