רשלנות רפואית: מתי להגיש תביעה וכיצד לנהל אותה בהצלחה

תוכן עניינים

אלפי תביעות רשלנות רפואית מוגשות לבתי המשפט בישראל מדי שנה, המתעדות מקרים של אובדן כושר עבודה, נכות, עוגמת נפש, כאב וסבל ואף מוות. מנתוני סקרים שנערכו עולה כי משרד הבריאות, חברות הביטוח וקופות החולים משלמות מדי שנה מאות מיליוני שקלים בגין תביעות רשלנות רפואית.

 

מהי רשלנות רפואית?

"על פי חוק, כאשר נגרם למטופל נזק על ידי רופא, אחות או כל אדם המעורב בטיפול הרפואי, יש לבחון האם נותן הטיפול הרפואי העניק את הטיפול על פי כישורים של בעל מקצוע מומחה סביר אחר הכשיר לפעול באותו תפקיד. רשלנות רפואית נבחנת בשני ממדים: מימד ראשון :רמת המיומנות שהופגנה בטיפול הרפואי שבוצע בפועל ומימד שני: מידת הזהירות שננקטה בטיפול הרפואי בהיבט טיפולים אפשריים" אומר לנו עו"ד גיא כהן, מומחה לתביעות על רשלנות רפואית (אתר העסק: gco.co.il).

עורך דין רשלנות רפואית

מהי אחריות הרופא?

אחריות הרופא באה לידי ביטוי באופנים הבאים:
אבחון מדויק של המחלה או המצב הרפואי

  • בחירת ההליך הרפואי המתאים, תוך שימת לב לסיכונים
  • מעקב אחר הטיפול, כולל התייחסות לבדיקות הנערכות לאחר הטיפול
  • מעקב אחר התאוששות המטופל לאחר הטיפול

 

מקרים שכיחים בהם חלה רשלנות רפואית

  • ניתוחים כירורגיים
  • בעת הלידה
  • בטיפול ובמעקב במהלך הריון
  • אי-אבחון של גידולים ממאירים
  • מתן תרופות שגויות
  • טיפולי שיניים
  • טיפולים מיותרים

 

לא כל טעות היא רשלנות

בית המשפט העליון קבע כי טיפול רפואי שנכשל, או שגיאה שביצע גורם רפואי במהלך טיפול, אינם מעידים בהכרח על קיומה של רשלנות רפואית.

 

רוב הנפגעים לא תובעים

הנתונים מראים כי מרבית הישראלים הנפגעים מטיפול רפואי כושל, או טיפול רפואי שחלו בו טעויות, אינם מגישים תביעה לפיצוי בגין רשלנות רפואית. למרות שהמערכת הרפואית בישראל מנסה להדוף תביעות שכאלה, גם כאשר הן מוצדקות, אנו ממליצים לכם לשקול הגשת תביעה, על מנת שתקבלו את הפיצוי הכספי המגיע לכם.

 

רוב התביעות מסתיימות בפשרה

על פי רוב, תביעות רשלנות רפואית בישראל מסתיימות בפשרה בין הצדדים, בהליך גישור או בהצעת בית המשפט. מדוע? מכיוון שלשני הצדדים אין רצון למשוך את ההליך המשפטי לאורך שנים. דבר זה מהווה יתרון עבור האדם שניזוק מטיפול רפואי רשלני, מאחר שלמוסדות הרפואיים יש אינטרס להגיע לפשרה.

 

כיצד בית משפט מכריע כי הייתה רשלנות רפואית?

עורך הדין שייצג אתכם במקרה יביא בפני בית המשפט ראיות שונות, כולל חוות דעת של מומחים רפואיים. על סמך הראיות שיוצגו בפניו יקבע בית המשפט האם הטיפול הרפואי עומד במבחן המיומנות ובמבחן הזהירות. אם לא, בית המשפט יקבע כי התרחשה רשלנות רפואית במקרה הנדון. בשלב הבא, בית המשפט יכריע האם הרשלנות גרמה נזק למטופל, ואם כן – מהו היקף הנזק והפיצוי הראוי.

עורך דין רשלנות רפואית

מהי עלות חוות דעת של מומחה רפואי?

מומחים רפואיים גובים עשרות אלפי שקלים עבור חוות דעת במקרים של רשלנות רפואית. לעתים נדרשת יותר מחוות דעת אחת.

 

את מי תובעים במקרה של רשלנות רפואית?

כעיקרון, ניתן לתבוע כל גורם שהיה קשור לטיפול. בפועל בישראל, על פי המקובל, מטופל שעבר טיפול רפואי רשלני תובע את הגורם המעסיק של נותן הטיפול – קופות החולים או בתי החולים, ולא את אנשי הרפואה עצמם. אולם יש מקרים בהם הרופא עצמו ייתבע, בעיקר אם פעל במסגרת פרטית.

 

כך תנהלו בהצלחה תביעת רשלנות רפואית

  1. אספו תיעוד של כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים למקרה.
  2. רשמו פרוטוקול מסודר של כל האירועים הקשורים למקרה, על פי סדר התרחשותם. תעדו בכתב את פרטי המקרה, שמות המעורבים ותפקידיהם.
  3. אל תמתינו – חוק ההתיישנות קובע כי תביעת רשלנות רפואית אינה תקפה ("מתיישנת") לאחר 7 שנים מיום קרות הנזק, אלא אם המטופל היה קטין.

 

איך לבחור עורך דין לתביעת רשלנות רפואית?

אנו ממליצים לכם לבחור עורך דין רשלנות רפואית בעל ניסיון רב בתחום רשלנות רפואית. כזה שניתן למצוא לגביו עדויות רבות של לקוחות מרוצים ברשת. אגב, עורך דין מנוסה יימנע מלהשמיע באוזניכם "הבטחות נוצצות" בנוגע לתוצאת ההליך המשפטי. כדאי לקבל מעורך הדין רשימה מסודרת של הוצאות המשפט הצפויות – אגרות לבית המשפט, עלות הפקת חוות דעת של מומחים ועוד.

הסדירו מראש ובכתב את שכר הטרחה שיגבה עורך הדין בתביעת הרשלנות הרפואית.
על פי רוב, עורכי דין בתחום רשלנות רפואית גובים שכר טרחה רק בסוף התהליך, כאחוזים מהפיצוי שהתקבל. לא התקבל פיצוי? לא תידרשו לשלם לעורך הדין. בשיטה זו עורך הדין מתומרץ להגיע לתוצאה המירבית, בעוד הלקוח לא נדרש לשלם מכיסו בגין עבודת עורך הדין.

 

אילו נתונים משפיעים על גובה הפיצוי ברשלנות רפואית?

  • גילו של המטופל
  • מגבלות מהן הוא סובל בשל הטיפול הכושל
  • רמת השכר של המטופל לפני הטיפול הכושל, לעומת רמת השכר שלאחריו
  • היקף הצרכים השיקומיים
  • רמת הכאב והסבל של המטופל
  • קיצור בתוחלת החיים

 

עיקרון השבת המצב לקדמותו

בית המשפט קבע כי מטרת הפיצויים בתביעת רשלנות רפואית היא להשיב את המצב לקדמותו, כלומר להעמיד את המטופל שנפגע במצב תפקודי, כלכלי וחברתי קרוב ככל שניתן למצבו לפני הטיפול הכושל. נכון שאין סכום כסף שיכול להחזיר איבר שנפגע, על אחת כמה וכמה חיים שניטלו, אולם כאן נקבעו לאורך השנים הלכות המנסות להעריך את הפיצוי במתאים בגין כל ראש נזק ובתוך עולם זה של פסיקה פועלים הצדדים.

עורך דין רשלנות רפואית

עורך דין מחויך
ייעוץ חינם עם עורך דין

המידע על מערכת המשפט הוא אינסופי. אם אינכם בטוחים לגבי סוגייה משפטית, צרו קשר וקבלו ייעוץ חינם עם עורך דין מנוסה!

מידע נוסף
רשלנות רפואית בלידה

רשלנות רפואית בלידה, עו"ד יש הרבה אבל כיצד בוחרים את הטוב ביותר? רשלנות רפואית בלידה לצערנו היא מצב שכיח. כיום אנו שומעים על רשלנות רפואית

עורך דין רשלנות רפואית

עורך דין רשלנות רפואית הגעתם למסקנה שאתם קורבן לרשלנות רפואית? מישהו מההורים שלכם לא קיבל טיפול רפואי כמו שצריך ואתם רוצים לתבוע את הרופא המטפל?

רשלנות רפואית בלידה

אין הרבה דברים מרגשים בחיים כמו לידה, וכל אישה שהגיעה בעבר למעמד הזה יודעת לומר שזה נכון. אנחנו יכולים להיות אדישות, חזקות, קשוחות או כל

מה ניתן לעשות בעת רשלנות בלידה

אין דבר מרגש ומשמעותי יותר בחיים כמו ללדת, ועל כך כל אישה יכולה להעיד. כל המאמצים והתקוות מתנקזים לרגע מרגש אחד, אך לצערנו הרב, גם

מה נחשבת רשלנות רפואית ואיך מתמודדים איתה?

רשלנות רפואית שייכת לתחום משפטי שנקרא "נזיקין", בשל הנזקים הנגרמים למטופלים לעיתים, בעקבות התנהלות רשלנית של צוותי רפואה. מטופלים, אשר מגישים תביעות בגין רשלנות רפואית,